لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

هشدار زندانیان سیاسی درباره سلامت زندانیان بالای ۶۰ سال


وب‌سايت کلمه روز جمعه، ۲۲ شهريور، نامه ۴۲ زندانی سياسی و عقيدتی زندان رجايی‌شهر کرج خطاب به رئيس قوه قضائيه را منتشر کرده که در آن با بيان شرح حال زندانيان بيمار بالای ۶۰ سال و از جمله یک زندانی ۸۰ ساله خواستار آزادی سريع آنها شده‌اند.
در اين نامه با اشاره به وظايف قانونی قوه قضائيه و حکومت جمهوری اسلامی در «حفظ امنيت و جان زندانيان و به‌ويژه زندانيان سياسی و عقيدتی» آمده است که «در گذشته و حتی تا مدتی پس از انقلاب نيز به موجب قوانين سابق ملاک سنی تحمل کيفر ۶۰ سال اعلام شده بود».
بهمن احمدی آمويی، نويد خانجانی، زانيار مرادی، مهدی معتمدی‌مهر، شاهين نگاری، ايرج حاتمی و شاهرخ زمانی از امضاکنندگان نامه خطاب به آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئیس قوه قضاییه، هستند.
زندانيان سياسی و عقيدتی زندان رجايی‌شهر کرج خطاب به رئيس قوه قضائيه افزوده‌اند در حال که «بخش عمده‌ای از محکومان به اتهامات سياسی و عقيدتی ايران... در غياب دادرسی عادلانه... در محاکم فاقد صلاحيت قانونی و به حکم قضات و دادرسان فاقد بی‌طرفی به حبس‌های طويل‌المدت محکوم شده‌اند»، از سوی ديگر «کم نبوده‌اند کسانی که هزينه بی‌توجهی مسئولان قضايی و امنيتی و کارکنان سازمان زندان‌ها در رعايت استانداردهای قضايی را در مرحله اجرای احکام با جان خود پرداخته‌اند».
امضاکنندگان نامه از جمله به هدی صابر و افشين اسانلو، دو زندانی سياسی زندان‌های اوين و رجايی‌شهر که در سال‌های گذشته در زندان فوت کردند، اشاره کرده و افزوده‌اند: «تنها در دو و نيم سال گذشته، پنج نفر در نتيجه کمبودها و فشارهای جسمی و روانی و در اثر سهل‌انگاری و قانون‌شکنی مقامات قضايی و امنيتی جان باخته‌اند و در حال حاضر نيز افرادی در بند سياسی زندان رجايی‌شهر به سر می‌برند که به علت کهولت و ابتلا به بيماری‌های حاد، در معرض خطر جانی قرار دارند.»
محمود بادوام، محمد بنازاده اميرخيزی، ماشاالله حائری، رياض‌الله سبحانی، جمال‌الدين خانجانی، محمد سيف‌زاده، فرهاد صدقی، کيوان صميمی، شاهرخ طائف، کريم عزيز معروف، بهروز عزيزی توکلی، حسن فتحعلی آشتيانی، کامران مرتضايی، امان‌الله مستقيم، فواد مقدم و عادل نعيمی، ۱۶ زندانی سياسی بالای ۶۰ سال در زندان رجايی‌شهر هستند که ديگر زندانيان اين زندان، با ذکر موارد بيماری آنها، نسبت به سلامت‌شان هشدار داده‌اند.

در این میان مسن‌ترین زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر جمال‌الدین خانجانی است که ۸۰ سال دارد و بیش از پنج سال از زندانی‌ شدنش می‌گذرد. آقای خانجانی بهایی است و پیش از دستگیر و زندانی شدن در اردیبهشت ۱۳۸۷ چند بار دیگر نیز دستگیر شده بود.
امضاکنندگان نامه به «مسئولان قضايی و افکار عمومی ايران و جهان» هشدار داده‌اند که «استمرار وضعيت کنونی و تداوم تحميل کيفر حبس بر اين افراد می‌تواند لطمات و پيامدهای جبران‌ناپذيری بر سلامت و حتی جان» آنها وارد کند و «از هم‌اينک می‌توان، وقوع فجايع تلخ آتی و افزايش قربانيان را پيش‌بينی کرد».
زندانيان سياسی و عقيدتی زندان رجايی‌شهر خطاب به رئيس قوه قضائيه تاکيد کرده‌اند که از او به عنوان «عالی‌ترين مقام قضايی کشور و کسی که به حکم قانون اساسی مسئول اصلی حفظ امنيت شهروندان و آحاد ملت ايران محسوب می‌شود»، انتظار می‌رود که «با نگاهی پيش‌گيرانه و با بينشی عدالت‌گرايانه و توام با شفقت انسانی و عدل و احسان، نسبت به آزادی فوری زندانيان بيمار و در معرض خطر جانی» اقدام کند.
رونوشت اين نامه به وزرای اطلاعات و دادگستری و کميسيون‌های امنيت ملی و سياست خارجی و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
قوه قضائيه ايران می‌گويد علي‌رغم به رسميت شناخته شدن جرايم سياسی در قانون اساسی، چون مصاديق اين جرايم در قانون تعريف نشده، چيزی به نام زندانی سياسی در ايران وجود ندارد و زندانيان فعلی «مجرمان امنيتی» هستند.
XS
SM
MD
LG