لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

تمرین مشترک ناوهای جنگی ایران و چین


حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی
حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی

فرمانده نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی از برگزاری تمرين مشترک دريايی ايران و چين در دوم مهرماه خبر داد. این تمرین چهار روزه قرار است در آب‌های جنوبی ایران انجام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، حبيب‌الله سياری در حاشيه مراسم رژه نيروهای مسلح (دوشنبه ۳۱ شهريور) گفت که «دو فروند ناوشکن بزرگ چین» که در بندرعباس پهلو گرفته‌اند، هم‌اکنون در حال بازديد از توان ساخت و ساز و آموزشی نيروی دريايی ارتش هستند.

فرمانده نيروی دريايی ارتش گفته تمرين مشترک اين دو ناوشکن و نيروی دريايی ارتش ايران «روزی که اين ناوگروه بخواهد [از ايران] خارج شود» برگزار خواهد شد و در آن «تبادل اطلاعات، امداد و نجات و توان عملياتی» دنبال می‌شود.

خبرگزاری چینی شینهوآ نیز پهلوگیری ناو چینی در بندر ایرانی را تایید کرده‌است؛ وب‌سایت نیروی دریایی چین نیز اشاره کرده‌است که اين نخستين بار است که کشتی‌های جنگی چين در يک بندر ايرانی پهلو می‌گيرند.

واحد مرکزی خبر، روز ۲۹ شهريور گزارش داد که اين ناوشکن‌ها، ناوگروه هفدهم نيروی دريايی چين هستند که «در منطقه خليج عدن برای مقابله با دزدی دريايی گشت‌زنی می‌کند.»

وانگ دو چيانگ، فرمانده ناوگروه چينی، هدف از بازديد چهار روزه اين دو ناوشکن از ايران را «رساندن پيام دوستی دولت و ملت چين، ديدار با نماينده ولی فقيه در هرمزگان و استاندار هرمزگان، برگزاری مسابقات دوستانه ورزشی بين پرسنل ناوگروه چين و کارکنان نيروی دريايی ارتش جمهوری اسلامی و هماهنگی برای برگزاری رزمايش امداد و نجات دريايی» عنوان کرد.

او همچنين از نيروی دريايی ارتش ايران به خاطر نجات يک فروند کشتی تجاری چينی از حمله دزدان دريايی تشکر کرد.

روابط عمومی نيروی دريايی ارتش، ۲۶ شهريور گزارش داده بود که پنج فروند قايق دزدان دريايی، يک کشتی کانتينربر چينی به نام «ژين ليان يان گانژ» را در محدوده خليج عدن مورد حمله قرار داده و قصد دزديدن آن را داشتند که ناوگروه سی و يکم نيروی دريايی ارتش ایران مانع از اين اقدام دزدان دريايی شد.

XS
SM
MD
LG