لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

حمله شدیداللحن خامنه‌ای به عربستان: بینی سعودی‌ها در یمن به خاک مالیده می‌شود


آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی بی‌سابقه عليه عربستان سعودی و با اشاره به عمليات نظامی اين کشور و متحدانش عليه حوثی‌های شيعه در يمن، گفته که «قطعا بينی سعودی‌ها به خاک ماليده خواهد شد.»

سايت دفتر رهبر جمهوری اسلامی، شنبه ۲۲ فروردين، ويدئو و متن سخنان دو روز قبل او در ديدار با تعدادی از «مداحان» را که عليه عربستان سعودی بيان شده، با تيتر «به سعودی‌ها هشدار می‌دهم» منتشر کرده است.

آقای خامنه‌ای در اين سخنرانی با توصيف عمليات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی عليه شورشيان حوثی در يمن، اين عمليات را مشابه «همان کاری که صهيونيست‌ها در غزه انجام دادند» و «جنايت بزرگ، نسل‌کشی و قابل تعقيب بين‌المللی» توصيف کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی، احتمال پيروزی عمليات به رهبری عربستان سعودی عليه شورشيان حوثی را «زير صفر» دانسته و گفته است: «اينها قطعا ضربه خواهند خورد؛ قطعا بينی سعودی‌ها به خاک ماليده خواهد شد.»

سخنان شديداللحن و بی‌سابقه علی خامنه‌ای عليه عربستان سعودی، در ادامه موجی از حملات لفظی مسئولان حکومتی و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی به اين کشور و به دليل عمليات در يمن بيان شده است.

جمهوری اسلامی ايران و پادشاهی عربستان سعودی، مدت‌هاست که بر سر مسائل مختلف منطقه‌ای، رقابتی شديد با يکديگر دارند. به عنوان مثال، ايران از دولت بشار اسد در سوريه حمايت می‌کند و عربستان سعودی از سقوط او؛ تهران همچنين از شبه‌نظاميان شيعه مذهب حوثی در يمن که کشور همسايه عربستان سعودی است و دولت اين کشور را ساقط کرده‌اند، حمايت می‌کند.

با وجود اين، آقای خامنه‌ای در سخنان اخير خود، ادعای «دخالت» جمهوری اسلامی در حوادث يمن را رد کرده و گفته است: «حالا جنجال درست خواهند کرد که ايران در کار يمن دخالت کرد؛ بله اين دخالت است؛ اينکه ما نشسته‌ايم اينجا دو کلمه حرف می‌زنيم، اين می‌شود دخالت؛ [اما اينکه] هواپيماهای جنايتکارشان آسمان يمن را ناامن کرده‌اند، آن دخالت نيست.»

رهبر جمهوری اسلامی افزوده است: «ما با سعودی‌ها اختلافات متعددی در مسائل گوناگون سياسی داريم اما اين را هميشه می‌گفتيم که سعودی‌ها در کار سياست خارجی‌شان يک وقار و متانتی نشان می‌دهند؛ اين وقار و متانت را هم از دست دادند. چند جوان بی‌تجربه، امور آن کشور را در دست گرفتند و دارند آن جنبه‌ توحش را غلبه می‌دهند بر جنبه‌ متانت و ظاهرسازی؛ اين به ضررشان تمام خواهد شد.»

این سخنان علی خامنه‌ای در حالی بیان شده که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، اردن، کویت، قطر، بحرین، مراکش و سودان، در ائتلاف نظامی علیه شیعیان حوثی حضور دارند و ترکیه، دیگر کشور عمده سنی منطقه نیز با انتقاد شدید از «دخالت‌های ایران در منطقه»، حمیات خود را از این ائتلاف اعلام کرده است.

ایالات متحده آمریکا نیز که تا پس از سقوط دولت عبد ربه منصور هادی در یمن توسط حوثی‌ها، دخالتی به نفع دولت او انجام نداده بود، پس از آغاز عملیات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حمایت از آقای هادی، اعلام کرد که از این عملیات حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG