لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

قرائتی: اجازه غیرمستقیم رهبر برای ثبت نام موسوی در انتخابات ۸۸


محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور
محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور
محسن قرائتی، رئيس ستاد اقامه نماز کشور، روز سه‌شنبه گفت که آيت‌الله علی خامنه‌ای باعث شده است تا از ثبت نام ميرحسين موسوی در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ ممانعت به عمل نيايد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای قرائتی در يک سخنرانی در عصر سه‌شنبه، ۱۲ شهريور، به گفت‌وگوی خود با احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، درباره «ثبت نام» ميرحسين موسوی در انتخابات دوره دهم رياست جمهوری اشاره کرد.
او گفت: «در اين زمينه از آقای جنتی به عنوان رئيس شورای نگهبان پرسيدم که چرا اجازه داديد ميرحسين در انتخابات ثبت نام کند، چون وی با رهبری مشکل و زاويه دارد که آقای جنتی به مشورتی که با مقام معظم رهبری در رابطه با عدم ثبت نام ايشان داشته بود اشاره کرد و گفت که رهبر معظم انقلاب گفتند که نه، شرعاً جايز نيست.»
ميرحسين موسوی پس از ثبت نام در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ گفته بود که برای نام‌نويسی در انتخابات با رهبر جمهوری اسلامی ديدار نکرده و نيازی نیز به اين کار نديده است.
در دوره‌های گذشته انتخابات رياست جمهوری، بسياری از افرادی که قصد نامزدی در انتخابات را داشته‌اند، با آيت‌الله خامنه‌ای ديدار کرده تا ظاهرا از عدم مخالفت او با نامزدی خود در انتخابات اطمينان حاصل کنند.
آقای قرائتی در سخنرانی خود افزوده است که واکنش آيت‌الله خامنه‌ای به پرسش احمد جنتی «می‌رساند که ايشان حتی با اين که می‌داند ميرحسين با او زوايه دارد ولی می‌گويد که رضای خدا نيست که از ثبت نام وی جلوگيری به عمل آيد.»
اين نخستين بار است که در رسانه‌های کشور به عدم رضایت دبير شورای نگهبان از نامزدی آقای موسوی و تلاش او برای ممانعت از ثبت نام او در انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ اشاره می‌شود.
مسئول ثبت نام نامزدها در انتخابات رياست جمهوری اسلامی ستاد انتخابات کشور است که زير نظر وزارت کشور فعاليت می‌کند و شورای نگهبان نیز وظيفه بررسی صلاحيت نامزدها و تاييد يا ابطال نتيجه انتخابات را دارد.
رهبر جمهوری اسلامی و مقام‌هايی مانند آقای جنتی، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات دوره دهم رياست جمهوری، را به «فتنه‌انگيزی» متهم می‌کنند.
محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۸ پيروز انتخابات اعلام شد و آقايان کروبی و موسوی با نپذيرفتن اين نتیجه رهبری اعتراضاتی را بر عهده گرفتند که تا ماه‌ها پس از انتخابات، فضای سياسی و اجتماعی ايران را تحت تاثير خود قرار داد.
دبير شورای نگهبان بارها از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام برده و آنها را متهم کرده است که «يک ميليارد دلار» از آمريکا و عربستان سعوی گرفتند تا «نظام را منقرض کنند».
ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، نزديک به هزار روز است که در خانه خود و زندان‌های ويژه وزارت اطلاعات در حبس به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG