لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

لبنان: زن منتسب به رهبر داعش همسر سابق اوست


ابوبکر بغدادی
ابوبکر بغدادی

دولت لبنان می‌گويد بر مبنای آزمايش ژنتيک انجام شده، زنی که توسط اين کشور دستگير شده و دختر همراه او، همسر سابق و فرزند ابوبکر بغدادی، رهبر گروه خلافت اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نهاد مشنوق، وزير کشور لبنان، با رد ادعای دولت عراق، گفته است که اين آزمايش ژنتيک، بر اساس نمونه DNA ابوبکر بغدادی انجام شده که توسط عراق در اختيار لبنان قرار گرفته است.

وزارت کشور عراق پيش از اين گفته بود زنی که در لبنان بازداشت شده همسر ابوبکر بغدادی نيست.

وزير کشور لبنان نيز که چهارشنبه شب با تلويزيون MTV اين کشور مصاحبه می‌کرد، تاييد کرده است زنی که نامش سجا دوليمی عنوان شده، همسر کنونی رهبر داعش نيست.

آقای مشنوق توضيح داده که «سجا دوليمی سه بار ازدواج کرده است. بار اول با مردی که از اعضای رژيم سابق عراق بود و از او دو پسر دارد. او شش سال قبل با ابوبکر بغدادی ازدواج کرد و از او هم يک دختر دارد و اکنون همسر يک مرد فلسطينی است و از او هم باردار است.»

وزير کشور لبنان افزوده است: «ما از او و دختر همراهش آزمايش DNA گرفتيم که نشان داد اين دختر، فرزند او و فرزند ابوبکر بغدادی است. اين آزمايش به وسيله نمونه DNA که دولت عراق در اختيار ما گذاشته بود، انجام شد.»

ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۰۵ توسط نيروهای آمريکايی در عراق دستگير و زندانی شد اما در سال ۲۰۰۹ و پس از آن که مسئوليت نگهداری از او به نيروهای عراقی واگذار شد، آزاد شد.

نهاد مشنوق توضيحی درباره مليت خانم دوليمی نداده، اما خبرگزاری فرانسه به نقل از يک منبع امنيتی گزارش داده که او عراقی است.

دو پسر و دختری که همراه سجا دوليمی بودند هم‌اکنون در يک مرکز نگهداری کودکان هستند و وزير کشور لبنان گفته که اين کشور در حال بازجويی از همسر سابق رهبر داعش است.

آقای مشنوق افزوده که تحقيقات نشان می‌دهد سجا دوليمی با نيروهای تندرو در لبنان ارتباط داشته است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که خانم دوليمی در ميان گروهی از زنان زندانی در سوريه بوده که در ماه مارس سال جاری با تعدادی از زندانيان وفادار به حکومت سوريه که در اختيار جبهه النصره (شاخه القاعده در سوريه) بودند، معاوضه و آزاد شدند.

گروه حکومت اسلامی هنوز واکنشی به دستگيری همسر سابق رهبر اين گروه نشان نداده، اما جبهه النصره در بيانيه‌ای با نام بردن از او به عنوان «خواهر سجا الدوليمی»، افزوده که دستگيری زنان و کودکان، نشانه «ضعف» دولت لبنان است.

XS
SM
MD
LG