لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

صدراعظم آلمان خواستار تشکیل «جبهه متحد اروپا» بر سر اوکراین شد


یک تانک روسی در اختیار جدایی طلبان اوکراین
یک تانک روسی در اختیار جدایی طلبان اوکراین

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خواستار تشکيل «جبهه متحد اروپا» بر سر بحران اوکراين شده است. ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه نيز با ابراز «نگرانی شديد» از وضعيت شرق اوکراين، از طرف‌های درگير خواسته تا نبرد را متوقف کنند.

خبرگزاری آلمان گزارش داده که خانم مرکل روز دوشنبه ۱۳ بهمن در ديدار با نخست‌وزير مجارستان گفته است که «اتحاد درباره تمام قدم‌هايی که اروپا {درباره اوکراين} بر می‌دارد، يک اولويت مهم است».

صدراعظم آلمان که بزرگترين اقتصاد و صنعت حوزه يورو را نمايندگی می‌کند، همچنين بر لزوم يافتن منابع جديد تامين انرژی برای اروپا به جای روسيه تاکيد کرده است.

با وجود اين و آن گونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، آنگلا مرکل با تاکيد بر اينکه بحران اوکراين «تنها با روش‌های سياسی» حل می‌شود، گفته است که آلمان به اوکراين جنگ افزار نمی‌فرستد.

روسيه از سوی اتحاديه اروپا، ناتو، آمريکا و دولت اوکراين به حمايت مالی و تسليحاتی از شورشيان جدايی طلب شرق اوکراين متهم است. مسکو اما اين اتهام را رد می‌کند.

خبرگزاری ایتارتاس نیز از «نگرانی شدید» ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه از وضعیت در شرق اوکراین و تاکید او بر لزوم توقف درگیری‌ها خبر داده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس هم گزارش داده که اگرچه باراک اوباما، ریيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، در حال تجديد نظر درباره ارسال تسليحات نظامی آمريکايی به دولت و ارتش اوکراين است اما نگران است که اين کار به «جنگی نيابتی» ميان آمريکا و روسيه منجر شود.

يک مقام ارشد آمريکايی گفته که ریيس جمهوری ايالات متحده معتقد است که هيچ کمک نظامی به اوکراين، ارتش اين کشور را در وضعيتی برابر با روسيه قرار نمی‌دهد.

کمک‌هايی که آمريکا فعلا به اوکراين ارائه می‌دهد در حد تجهيزاتی مانند جليقه‌های ضد گلوله و دوربين‌های ديد در شب است اما ارتش اوکراين تاکنون نتوانسته در برابر پيشروی شورشيان طرفدار روسيه در مناطق شرقی اين کشور مقاومت کند.

رويترز هم گزارش داده که ارتش اوکراين مشغول نبردی سنگين برای حفظ يک ايستگاه راه آهن استراتژيک در شرق اين کشور از حمله شورشيان است.

اين در حالی است که تلاش اصلی جدايی طلبان هم‌اکنون بر تصرف شهر دبالتسف متمرکز شده است.

مسوولان شهری در دونتسک که از مقرهای اصلی جدايی طلبان است نيز از بمباران سنگين اين شهر و کشته شدن ۱۵ غير نظامی در روز دوشنبه خبر داده‌اند. دولت اوکراين هم گفته تنها در روز یکشنبه، پنج سرباز اين کشور در شرق اوکراين کشته و ۲۹ سرباز ديگر زخمی شده‌اند.

الکساندر زاخارچنکو، از رهبران شورشيان نيز گفته است که گروه‌های تحت فرماندهی او، برای جذب و سازماندهی ۱۰۰ هزار نيروی نظامی جديد تلاش می‌کنند.

XS
SM
MD
LG