لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۲

بازگشت ریزگردهای کشنده به آسمان تهران در گرم‌ترین هفته سال


مدير کل محيط زيست استان تهران از افزايش مجدد ريزگردها در آسمان پايتخت ایران خبر داده است. گفته شده که این هفته «گرم‌ترین هفته سال» در ایران خواهد بود.
رسول‌علی اشرفی‌پور، روز دوشنبه، ۲۴ تير، با استناد به اطلاعات ايستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به خبرگزاری ايسنا گفته است که ‌غلظت آلاينده ذرات معلق در تهران افزايش يافته است.
عبدالرضا اميدوار شهری، مدير کل پيش‌بينی و هشدار سريع سازمان هواشناسی کشور نيز پيش‌بينی کرده که با توجه به «افزايش دما در تهران و استقرار جوی آرام در پايتخت»، غلظت اين آلاينده تا پايان هفته افزايش داشته باشد.
ريزگردها پديده‌ای هستند که از ترکيب ذرات ريز گرد و غبار با آلاينده‌های شهری به وجود می‌آيند. اين ترکيب نه تنها برای بيماران بسيار خطرناک است بلکه می‌تواند باعث ابتلای شهروندان به بيماری‌های مختلف از جمله سرطان شود.
آسمان شهرهای زيادی از ايران به خصوص در مناطق بيابانی و نواحی مرزی با عراق، در سال‌های گذشته تحت تاثير ريزگردها بوده که به مرگ تعدادی از شهروندان و تعطيلی‌های عمومی منجر شده است.
گرد و غبار در برخی مناطق ايران منشا محلی دارد اما آن‌گونه که سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است،‌ بخش عظيمی از ريزگردها و گرد و غبار موجود در آسمان کشور از کشورهای همسايه مانند عراق و عربستان سعودی وارد ايران می‌شود.
مدير کل پيش‌بينی و هشدار سريع سازمان هواشناسی همچنين از ادامه روند افزايش دما در «تمام مناطق کشور» تا روز جمعه خبر داده است.
به گفته اميدوار شهری،‌ دمای تهران تا روز جمعه به ۴۱ درجه سانتيگراد بالای صفر می‌رسد و دمای هوای شهر اهواز از ۵۰ درجه سانتيگراد نيز بيشتر خواهد شد.
او گفته که بدين ترتيب «ايرانی‌ها گرمترين هفته امسال» را تجربه خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG