لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

آیت‌الله یزدی: تشخیص اجتهاد در خبرگان فقط با فقهای شورای نگهبان است


محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نزدیک‌ترین فرد در تصویر به رهبر جمهوری اسلامی است.
محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نزدیک‌ترین فرد در تصویر به رهبر جمهوری اسلامی است.

رییس مجلس خبرگان رهبری و از اعضای فقهای شورای نگهبان تاکید کرده است، فقط فقهای این شورا هستند که اختیار «تشخیص اجتهاد» کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری را دارند.

محمد یزدی روز سه‌شنبه ۲۲ دی در یک نشست مطبوعاتی، از کسانی که شورای نگهبان را برای «تشخیص علمیت» کاندیداها «تحت مضیقه» قرار داده‌اند، انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رییس مجلس خبرگان رهبری گفته که «اجازه‌های اجتهادی که توسط مراجع تقلید صادر می‌شود تنها در امور آخوندی است» و تاکید کرده است که شورای نگهبان «برای احراز شرایط داوطلبان مجلس خبرگان رهبری تحت هیچ فشاری قرار نمی‌گیرد».

به نظر می‌آید این سخنان محمد یزدی، در واکنش به مباحث مطرح درباره کاندیداتوری حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بیان شده است.

حسن خمینی کاندیدای این دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری است اما شورای نگهبان اعلام کرد تمام افرادی که برای نخستین بار در این انتخابات نامزد می‌شوند، باید در امتحانی برای مشخص شدن اجتهادشان شرکت کنند.

حسن خمینی در این امتحان شرکت نکرد.

اجتهاد در اصطلاح به معنی مهارت استنباط احکام شرعی از منابع فقهی اسلامی است.

حامیان حسن خمینی پس از نام‌نویسی او در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفتند که او دارای اجازه اجتهاد از تعدادی از مراجع تقلید شیعه است اما مسئولان شورای نگهبان گفتند که چنین مسئله‌ای برای آنها سندیت ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد یزدی نیز گفته این سخنان «مستند و معتبر نیست»، «این فقهای شورای نگهبان هستند که به علمیت و اجتهاد افراد حکم می‌کنند» و «سنت حوزه مبنی بر صدور اجازه اجتهاد از سوی مراجع تقلید، در گذشته بوده است».

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرده که نتیجه امتحان برگزار شده «نشان می‌دهد فرد حداقل توانایی اجتهاد را داراست» اما در عین حال افزوده است: «راه دیگر احراز شرایط اجتهاد شناخت فقهای شورای نگهبان نسبت به فردی است که داوطلب شده و این شناخت هم از طریق گفت‌وگو، مطالعه و یا شرکت در جلسات و مناظرات حاصل می‌شود».

پیش از آقای یزدی، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان نیز گفته بود که «ممکن است در ادامه بررسی صلاحیت‌ها، داوطلبی که در آزمون شرکت نکرده، شرایط اجتهادش محرز شود و بتواند در ادامه مسیر انتخابات حضور داشته باشد».

انتخابات دوره آتی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، همزمان با هم، روز هفتم اسفند برگزار می‌شود.

مجلس خبرگان رهبری تنها نهادی است که بر اساس قانون اساسی ایران، اختیار تعیین و برکناری رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

XS
SM
MD
LG