لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

امام جمعه تهران: حج و کعبه اسیر دست وهابیون‌اند


محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، با حمله به حاکمان عربستان سعودی، از اينکه «حج و بيت‌الله الحرام اسير دست وهابيون است و نمی‌گذارند امت اسلامی از مزايای معنوی آن به خوبی استفاده کنند»، ابراز تاسف کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)، آقای موحدی کرمانی در سخنرانی نماز عيد قربان، يکشنبه ۱۳ مهر، گفته است که «اعمال حج و خانه کعبه اسير دستان وهابيون است و آنها نمی‌گذارند که امت اسلام مناسک حج را به نحو مطلوب به جای آورند.»

اين سخنان امام جمعه تهران و عضو شورای مجمع تشخيص مصلحت نظام در حالی بیان می‌شود که محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران به تازگی در ديدار با سعود الفيصل، همتای عربستانی‌اش در نيويورک از «گشايش فصل تازه‌ای» در روابط دو کشور خبر داده‌بود.

برای این دیدار، که روز ۳۰ شهريور انجام شد وزیر امور خارجه عربستان سعودی از آقای ظریف برای سفر به این کشور دعوت کرده‌بود.

ايران و عربستان سعودی در سال‌های اخير و به گفته تحليلگران، در يک جنگ سرد تمام عيار و رقابت شديد منطقه‌ای قرار داشته‌اند.

درخواست برای اقامه نماز باران

محمدعلی موحدی کرمانی در بخش ديگری از سخنانش، پيشنهاد داده است تا «تمام مساجد در شهرهايی که گرفتار کم‌آبی هستند، نماز باران اقامه کنند تا رحمت الهی نازل شود.»

امام جمعه تهران در عين حال گفته که اين نماز بايد توسط «عده‌ای از مومنين و صالحان که در بين آنها افراد گناهکار نباشند»، خوانده شود.

احمد خاتمی، ديگر امام جمعه تهران نيز روز ۱۱ مهر گفته بود که «در قرآن آمده است که به در خانه خدا برويد، استغفار کنيد تا خداوند باران فراوان بر شما فرو بريزد، اما متأسفانه در جامعه ما نماز باران به کل از ذهن‌ها رفته است.»

او همچنين از «علما، متدينان و ائمه جماعات» خواست تا «اين سنت الهی را احيا کنند و کسی نگويد که ما نماز باران خوانديم و باران نيامد، چرا که خداوند اگر مصلحت بداند اجابت می‌کند و اگر مصلحت نداند اجابت نمی‌کند.»

شهرهای مختلف ايران ماه‌هاست که با مشکل کم‌آبی مواجه‌اند.

در اواخر شهريور ماه، مديرکل محيط زيست استان تهران نيز از رئيس شورای سياستگذاری ائمه جمعه کشور، خواستار اقامه نماز باران در سراسر کشور شده بود.

محمدهادی حيدرزاده ابراز اميدواری کرده بود که با خواندن نماز باران و «با عنايت به عقبه دينی و مذهبی مردم و توجه آنها به احاديث و روايات مربوطه در کاهش مصرف بی‌رويه آب اثربخش باشد.»

XS
SM
MD
LG