لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

اوباما دستور تمدید عملیات نیروهای آمریکا در افغانستان را صادر کرد


باراک اوباما، رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا، ماموريت رزمی نيروهای مسلح اين کشور در افغانستان را برای يک سال ديگر تمديد کرده است.

آقای اوباما پيش از اين گفته بود که ماموريت نيروهای ناتو به رهبری آمريکا در افغانستان تا پايان سال ۲۰۱۴ به پايان می‌رسد.

اما آن گونه که روزنامه نيويورک تايمز در شماره جمعه، ۳۰ آبان، گزارش داده، رئيس جمهور آمريکا با صدور دستوری طبقه‌بندی شده‌ای در هفته گذشته، اين ماموريت را تا پايان سال ۲۰۱۵ تمديد کرده است.

آمريکا هم‌اکنون ۹۸۰۰ سرباز در افغانستان دارد و حدود ۳۰۰۰ سرباز هم از آلمان، ايتاليا و ديگر کشورهای عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) در افغانستان به سر می‌برند.

اين نيروها وظيفه حمايت از نيروهای مسلح افغانستان در جنگ عليه تروريسم و طالبان را بر عهده دارند.

اما به نوشته نيويورک تايمز، در دستور اخير رئيس جمهور آمريکا، نيروهای مسلح اين کشور در افغانستان اجازه يافته‌اند تا در صورتی که خود يا نيروهای افغان، توسط طالبان و ديگر گروه‌های مسلح تهديد شوند، به انجام عمليات مستقل دست بزنند.

همچنين اجازه انجام عمليات هوايی نيز برای پشتيبانی از اين نيروها صادر شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که مشاوران غيرنظامی باراک اوباما، با اين استدلال که گسترش عمليات نيروهای مسلح اين کشور در افغانستان می‌تواند جان آمريکاييان را به خطر بيندازد، با اين مسئله مخالف بودند و در مقابل تمرکز محدودتر بر القاعده در جنگ با تروريسم را توصيه می‌کردند.

با وجود اين و به نوشته نيويورک تايمز، نيروهای مسلح آمريکا در افغانستان، در سال ۲۰۱۵ به گشت‌زنی عادی عليه نيروهای طالبان در اين کشور اقدام نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG