لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۱

اوباما: راه حل برنامه اتمی ایران مذاکره است نه حمله نظامی


ریيس جمهوری ايالات متحده آمريکا گفته است که توافق بر پايه مذاکره، راه حل برنامه اتمی جنجالی جمهوری اسلامی است و نه حمله نظامی به ايران.

باراک اوباما در مصاحبه با تلويزيون ۲ اسرائيل که روز دوشنبه ۱۱ خرداد پخش شد، گفته است: «من فکر می‌کنم که می‌توانم نشان دهم - نه بر پايه اميد بلکه بر مبنای واقعيات، شواهد و تحليل‌ها – که بهترين راه برای ممانعت از دستيابی ايران به بمب هسته‌ای، يک توافق کاملا قابل راستی‌آزمايی است».

ریيس جمهوری آمريکا گفته که «عمليات نظامی حتی با مشارکت ايالات متحده مشکل را حل نمی‌کند» و افزوده است: «{حمله نظامی} از سرعت برنامه اتمی ايران به طور موقت می‌کاهد اما آن را نابود نمی‌کند».

دولت بنيامين نتانياهو در اسرائيل، پيش از اين بارها هشدار داده بود که با هدف جلوگيری از دستيابی ايران به بمب هسته‌ای، امکان دارد به تاسيسات اتمی آن حمله کند.

اسرائيل طی سه دهه گذشته، دستکم دو بار با حمله هوايی غافلگيرانه به تاسيسات اتمی عراق و سوريه، برنامه‌های هسته‌ای اين کشورها را تعطيل کرده بود.

اما دولت باراک اوباما در واشینگتن اگرچه تاکيد دارد که گزينه نظامی آخرين ابزار برای مقابله با برنامه هسته‌ای ايران است اما همواره گفته که اولويت‌اش ديپلماسی است.

اين در حالی است که در دولت آمريکا نيز اختلاف نظرهايی درباره توان اين کشور برای نابودی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی توسط قدرت نظامی وجود دارد. ریيس جمهوری ايالات متحده پيش از اين گفته که اگر می‌توانست ايران را مجبور می‌کرد که پيچ و مهره‌های تاسيسات اتمی‌اش را نيز نابود کند اما اشتون کارتر، وزير دفاع آمريکا گفته که واشینگتن توان از کار انداختن، تضعيف و نابود کردن برنامه هسته‌ای ايران را دارد.

آقای کارتر با اشاره به بمب‌های قدرتمند سنگر‌کوب آمريکا که قادر به نابودی تاسيسات ساخته شده در اعماق زمين هستند، گفته که به باور او مقام‌های ايرانی به اين توانايی نظامی آمريکا آگاه هستند.

ریيس جمهوری آمريکا همچنين در پاسخ به اين پرسش تلويزيون ۲ اسرائيل که آيا او فکر می‌کند ممکن است اسرائيل بدون مشورت با ايالات متحده به ايران حمله کند؟، گفته است که از حدس و گمان خودداری می‌کند.

باراک اوباما تاکيد کرده است: «آنچه می‌توانم به مردم اسرائيل بگويم اين است که من نگرانی و هراس‌های شما را درک می‌کنم».

ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، پايان ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ يعنی ۱۰ تيرماه سال ۱۳۹۴ را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تعيين کرده‌اند.

قدرت‌های جهانی و ايران در هفته‌های اخير درگير تلاش برای رفع اختلافات خود درباره بازرسی از تاسيسات نظامی مشکوک ايران، مصاحبه با دست‌اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی و نحوه و زمان بندی رفع تحريم‌ها عليه ايران بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG