لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

پیوند عضو برای اتباع خارجی در ایران ممنوع شد


جراحی پیوند کلیه (عکس تزئینی است)
جراحی پیوند کلیه (عکس تزئینی است)

وزير بهداشت جمهوری اسلامی روز جمعه، ۲۴ مردادماه، خبر داد که شورای عالی پیوند عضو ایران در مصوبه‌ای هر گونه پیوند اعضای بدن برای اتباع خارجی در ايران را ممنوع کرده است.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرده است که این مصوبه جلو «برخی تخلفات و سودجویی‌ها» را بگیرد.

به گزارش روز جمعه، ۲۴ مردادماه، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در دولت حسن روحانی، با اعلام اين خبر گفته است که از تاریخ اول مهرماه سال جاری «هيچ بيمار غير ايرانی در کشور تحت عمل پيوند عضو قرار نمی‌گيرد».

به گفته وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، اين تصميم در دومين جلسه شورای عالی پيوند اعضا و با توجه به «تعداد زياد بيماران ايرانی در فهرست انتظار پيوند عضو» گرفته شده است.

آقای هاشمی با قدردانی از وزارت اطلاعات برای آن چه «شناسايی تخلفات حوزه پيوند اعضا» عنوان کرده، همچنین از «رفتارهای نادرست و تخلفاتی» خبر داده که به گفته او «در ۲۰ سال گذشته در حوزه پيوند عضو در کشور» انجام گرفته است.

در همین زمینه خبرگزاری مهر گزارش داده است که پيش از اين مصوبه، «اتباع غيرايرانی می‌توانستند دهنده عضو را با خود از کشورشان به ايران بياورند و در اين صورت می‌توانستند از خدمات جراحی پيوند در ايران بهره‌مند شوند».

اما اکنون، بر اساس اين گزارش، با مصوبه جديد، پيوند عضو در اين شرايط نيز «برای اتباع خارجی در همه بيمارستان‌های کشور ممنوع است».

مهر افزوده است که در دومين جلسه شورای عالی پيوند اعضا، برای «جلوگيری از هرگونه تخلف در پيوند اعضای بدن، جراحی‌های پيوند نيز فقط به بيمارستان‌های دولتی و دانشگاهی واگذار و اجرای آن در بيمارستان‌های خصوصی سراسر کشور ممنوع» شده است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران، نيز گفته است که مصوبه شورای عالی پيوند اعضا «به نفع سلامت بيماران ايرانی است».

او همچنین ابراز اميدواری کرده است که با ممنوعیت جراحی پيوند عضو برای اتباع غيرايرانی و مجاز شدن جراحی پيوند فقط در بيمارستان‌های دولتی و دانشگاهی، «برخی تخلفات و سودجويی‌ها» در کشور متوقف شود.

وزیر بهداشت در سخنان خود به جزئیات این «تخلفات» اشاره‌ای نکرده است.

با این حال روزنامه آرمان در شماره يک‌شنبه، ۲۹ تير، خود از قول بهروز برومند، پزشک متخصص کليه و مجاری ادرار نوشته بود که در برخی از بيمارستان‌های ایران «کليه ايرانی‌ها را به خارجی‌ها می‌فروشند».

اين روزنامه ضمن آن که از بهروز برومند به عنوان «پدر علم نفرولوژی ايران» نام می‌برد نوشته بود که اين متخصص کليه از «کار شرم‌آور برخی پزشکان و بيمارستان‌هايی که کليه ايرانی‌ها را از طريق دلال‌ها به خارجی‌ها می‌فروشند» ابراز تاسف کرده است.

XS
SM
MD
LG