لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

پرویز مشرف موفق شد از پاکستان خارج شود


رییس جمهوری پیشین پاکستان سه سال در حبس خانگی به سر برده بود
رییس جمهوری پیشین پاکستان سه سال در حبس خانگی به سر برده بود

پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین پاکستان، با وجود روبرو بودن با اتهامات سنگینی چون خیانت به کشور اجازه خروج از پاکستان را یافت و به دوبی سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مشرف صبح روز جمعه تحت تدابیر امنیتی شدید، خانه مسکونی خود را در کراچی ترک کرد و راهی فرودگاه شد.

وی از سه سال پیش به دلیل اتهاماتی چون دستور برکناری قضات، دستور حمله نیروهای دولتی به مسجد سرخ در اسلام آباد، خیانت به کشور به دلیل برقراری وضعیت اضطراری و دست داشتن در ترور بینظیر بوتو رهبر سابق حزب مردم ممنوع الخروج بود ولی وکلای وی گفتند به دلیل نیاز فوری وی به برخی درمان‌ها که امکانشان در پاکستان وجود ندارد، دادگاه عالی این کشور اجازه خروج آقای مشرف را صادر کرده است.

عبدالحی کاکر خبرنگار رادیو مشعل ، زیرمجموعه رادیو اروپای آزاد رادیو آزادی در مورد عزیمت پرویز مشرف و دست‌های پشت پرده در این ماجرا به رادیو فردا می‌گوید: «ارتش پاکستان همیشه دست بالا را در پشت پرده سیاست این کشور داشته است. ارتش نمی‌توانست از محاکمه فرمانده سابقش احساس رضایت کند و معمولا تنش‌هایی بین رییس فعلی ستاد ارتش با نواز شریف نخست وزیر بر سر این قضیه وجود داشته است.

ارتش در همه امور کشور قدرت دخالت دارد. هر فرد یا نهادی در پاکستان هنگام تصمیم گرفتن باید به نقش ارتش هم فکر کند. به همین ترتیب دولت نیز در هراس از ارتش به سر می‌برد و به همین دلیل هردو تصمیم گرفتند به ژنرال پرویز مشرف اجازه خروج از کشور را بدهند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم

امجد مالک سخنگوی پرویز مشرف از قول او گفته است اقامتش در خارج از کشور بین شش تا هشت هفته طول می کشد و پس از گذراندن این مدت به پاکستان باز می‌گردد تا پاسخگوی اتهاماتی باشد که بر او وارد شده است.

پرویز مشرف حدود سه ماه پیش، از اتهام ارتباط با قتل نواب اکبر بوگتی یکی از رهبران شورشیان بلوچ در سال ۲۰۰۶ تبرئه شد اما هنوز اتهام‌های سنگین دیگری علیه او وجود دارد.

عبدالحی کاکر در مورد واکنش‌ها علیه صدوراجازه خروج رییس جمهور پیشین به رادیو فردا چنین می‌گوید: «یکی از احزاب مخالف وی دولت فعلی پاکستان است که اجازه خروح او را صادر کرده است و حزب بعدی حزب مردم است که بلاول بوتو رهبری‌اش را برعهده دارد. وی این اقدام را مورد انتقاد قرار داده و گفته است آقای مشرف نباید اجازه خروج از کشور را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یافت.».

بلاول بوتو زرداری فرزند بینظیر بوتو و رهبر حزب مردم پاکستان گفته است دولت پاکستان با صدور مجوز فرار پرویز مشرف اعتبار اخلاقی خود را نزد مردم از دست داده است. وی گفت در سراسر کشور تظاهراتی علیه این اقدام برگزار می‌کند.

پرویز مشرف که قبل از کودتای سال ۱۹۹۹ رئیس ستاد ارتش پاکستان بود، در این سال با یک کودتای بدون خونریزی دولت نواز شریف را برکنار کرد و ریاست دولت را برعهده گرفت.

وی در سه سال گذشته تحت حبس خانگی بود ولی پرونده اتهاماتش هیچ‌گاه مورد بررسی کامل قرار نگرفت و محاکمه او همواره به زمانی دیگر موکول می‌شد.

این بلاتکلیفی سیستم قضایی پاکستان باعث شد عده‌ای از مردم به این باور برسند که دولت این کشور فاقد اراده لازم برای محاکمه پرویز مشرف است زیرا نمی‌خو‌اهد ارتش را تحریک کند.

XS
SM
MD
LG