لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

پرویز خسروانی بنیان‌گذار باشگاه تاج ایران (استقلال) درگذشت


پرویز خسروانی در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی
پرویز خسروانی در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی

پرويز خسروانی، مالک و بنيان‌گذار باشگاه تاج ايران (استقلال) و رئيس اسبق سازمان تربيت بدنی در سن ۹۳ سالگی در لندن درگذشت.

سال ۱۳۲۴ تعدادی از قهرمانان رکابزن، باشگاهی با نام «دوچرخه‌سواران» تاسيس کردند. خسروانی که يکی از آنها بود، امتياز باشگاه را در اختيار گرفت که از سال ۱۳۲۸ «تاج» ناميده شد. او پرويز شيخان را به سمت مديريت آبی پوشان تهران گمارد. دو مقام نظامی که به اتفاق پرويز عمواوقلی و منوچهر اسعدی با عناوين مختلف، امور اين باشگاه را تا انقلاب اسلامی برعهده داشتند.

پرويز خسروانی فرزند ميرزا محمد‌هاشم محلاتی است. شهاب يکی از برادرانش نماينده مجلس شورای ملی و عطا برادر ديگرش وزير کار و وزير کشور بود. مرتضی برادر ديگر او به رياست دادرسی ارتش رسيد. خسرو خسروانی ديگر برادر پرويز نيز نماينده ايران در سازمان ملل بود و سفير کبير در آمريکا.

پرويز برخلاف برادرانش نه در شهرستان محلات که در تهران به دنيا آمد. از دبيرستان نظام وارد دانشکده افسری شد. سال ۱۳۲۷ به درجه سروانی رسيد و آغاز فعاليت باشگاه تاج نيز با همين درجه اتفاق افتاد. چهار سال بعد به درجه سرگردی ارتقا يافت.

از بهمن ۱۳۴۶ تا شهريور ۱۳۵۰ در دولت هويدا، مسئوليت ورزش کشور را به عهده گرفت. کاروان ورزش ايران در المپيک ۱۹۶۸ مکزيکوسيتی با دو نشان طلای عبدالله موحد و محمد نصيری، نتايج ضعيف المپيک توکيو را جبران کرد.

ايران دربازی‌های اسيايی ۱۹۷۰ بانکوک هم خوش درخشيد با دو پله صعود، در رده چهارم ايستاد.

نخستين ميزبانی جام ملت‌های آسيا و نخستين قهرمانی ايران نيز سال ۱۹۶۸ ميلادی رخ داد. رويدادی که جايگاه ورزش فوتبال را در ايران دگرگون کرد و آغاز دهه طلايی ايران در آسيا بود. دهه‌ای که در سال وقوع انقلاب اسلامی، با حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ و سپس نيمه تمام ماندن ليگ تخت جمشيد، پايان يافت.

تصويب قانون تاسيس سازمان تربيت بدنی و تفريحات سالم در مجلس، بهره‌برداری از استاديوم آريامهر (آزادی) و قهرمانی با تاج در آسيا، همچنين تحول در آموزه‌های فنی فوتبال ايران با به کار گماردن زدرايکو رايکوف در راس باشگاه تاج.

رشته‌های غير فوتبالی و ورزش بانوان باشگاه تاج نيز در دوران خسروانی شکوفا بود و بعد از انقلاب، اين باشگاه هرگز نتوانست به وضعيت سابق خود بازگردد. ثبات و امکانات در تاج، موفقيت‌های متعددی برای تيم‌های اين مجموعه رقم زد.

از معدود حاشيه‌های خبرساز تاج در آن سالها، می‌توان به جدايی نصرالله عبداللهی، ناصر حجازی، غلامحسين مظلومی و محمدرضا عادلخانی اشاره کرد که راهی تيم شهباز شدند.

پرويز خسروانی در سازمان ورزش، جای خود را به سپهبد مصطفی امجدی داد. امجدی معتقد بود کوچکترين نقشی در برکناری خسروانی نداشته اما او «با تشکيل جلساتی در منزل و باشگاه تاج، مشغول دسيسه برای ايجاد تشنج در سازمان تربيت بدنی است. معاون سابق، رييس بازرسی و جمعی از کارمندان سابق نيز همراهی‌اش می‌کنند.»

آبان ۵۰ سپهبد امجدی در شکواييه عليه خسروانی، به نخست وزير نوشت: «گستاخی را به حدی رسانده که آجودان مخصوص اعليحضرت را يابو خطاب نموده و از ادی فحش رکيک در مورد زن و فرزندش نيز مضايقه ننمايد.» امجدی، هشت ماه بعد جای خود را به سپهبد علی حجت کاشانی داد.

XS
SM
MD
LG