لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

هشدار یک نماینده مجلس: مرگ خاموش تهرانی ها


يک نماينده مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه سالانه چهار هزار نفر از شهروندان تهران به علت آلودگی هوا می ميرند، درباره «مرگ خاموش» ساکنان پايتخت هشدار داد.
مهرداد لاهوتی، دوشنبه ۲۷ آبان، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت که «هشتاد درصد آلودگی هوای تهران به آلايندگی خودروها برمی‌گردد» و افزود تا زمانی که وسايل حمل و نقل عمومی جايگزين استفاده مردم از خودروهای شخصی نشود، مشکلات مربوط به آلودگی هوا «همچنان لاينحل» باقی خواهد ماند.
عضو فراکسيون محيط زيست مجلس افزود که علاوه بر چهار هزار نفری که سالانه بر اثر آلودگی هوا در تهران می ميرند، بيماری‌های ريوی و تنگی نفس نيز در ميان تهرانی ها افزايش يافته است.
آقای لاهوتی از اينکه «مرگ خاموش در حال رخ دادن است اما کسی متوجه آن نيست»، ابراز تاسف کرد.
تهران با هشت ميليون جمعيت ساکن که بر اساس گزارش ها، تعداد آن در روزهای کاری به بيش از ۱۲ ميليون نفر می رسد، يکی از شهرهای آلوده جهان است. هر ساله گزارش های متفاوتی از افزايش فوق العاده آلاينده های مختلف در هوای تهران و در نتيجه افزايش بيماری ها و مرگ و مير ناشی از آلودگی هوا در پايتخت ايران منتشر می شود.
شهرداری تهران در سال های اخير تلاش کرده تا با گسترش مترو و اتوبوس های تندرو، ممنوعيت مقطعی برای تردد خودروها و اقدامات ديگر، از آلودگی هوای اين شهر بکاهد اما کمتر موفق بوده است.
سخنگوی شهرداری تهران، دوشنبه ۲۷ آبان، با خبرگزاری مهر گفتگو کرده و گفته که آلودگی هوای پايتخت در اين سال ها متاثر از عوامل گوناگونی مانند «گرد و غبارهايی که سراسر کشور را در بر گرفته است و يا وارونگی هوا در فصل های سرد سال است.»
محمدهادی ايازی اما در عين حال «مشکل اصلی» را تعداد خودروهايی دانسته که در تهران تردد می کنند.
۲۵ آبان، ابوالفضل ابوترابی، عضو کميسيون قضايی و حقوقی مجلس با اشاره به تشديد وضعيت آلودگی هوا در شهر تهران، از امضای نامه ای توسط ۵۰ نفر از نمايندگان مجلس خبر داد که خواستار اولويت دادن به بررسی «طرح انتقال پايتخت سياسی» در صحن علنی مجلس شده اند.
اما سخنگوی شهرداری تهران گفته که انتقال پايتخت با «وجود شرايط اقتصادی فعلی و هزينه هايی که اين طرح دارد به صرفه نيست و می توان برای حل مشکلات پايتخت راهکارهای اصولی تر با هزينه های کم تر پرداخت کرد.»
XS
SM
MD
LG