لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تونس؛ رقابت اصلی بین سکولارها


مردم تونس، يکشنبه دوم آذر، پای صندوق‌های رای رفتند تا در قالب نخستين انتخابات آزاد ریاست‌جمهوری در تاریخ کشور خود، رئيس جمهور آینده تونس را انتخاب کنند.

خبرگزاری‌های بين‌المللی از جمله رويترز، گزارش داده‌اند که رقابت اصلی در اين انتخابات بين باجی قائد سبسی، رهبر حزب ندا و منصف مرزوقی، رئيس جمهور کنونی است که هر دو از چهره‌های سکولار تونس و مخالف اسلامگرايی به شمار می‌آيند.

آقای مرزوقی از ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ و پس از سقوط زين‌العابدين بن علی، توسط مجلس موسسان نظام جديد، به عنوان رئيس جمهور موقت انتخاب شد.

به جز اين دو، ۲۸ نفر با ديدگاه‌های مختلف، کانديدای انتخابات رياست جمهوری تونس هستند و رويترز گزارش داده که نتايج انتخابات تا روز سه‌شنبه منتشر خواهد شد.

کانديدايی که در دور اول، بيش از ۵۰ درصد آرا را به دست بياورد مستقيما به عنوان رئيس جمهور انتخاب خواهد شد و در غير اين صورت، انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

تونس با جمعیتی در حدود یازده میلیون نفر، نخستين کشور عربی بود که در سال ۲۰۱۰ آغازگر انقلاب‌هايی بود که به بهار عربی مشهور شدند و مصر، ليبی و سوريه را نيز در بر گرفت.

در ميان اين کشورها، تونس تقريبا تنها کشوری است که هم به ثبات نسبی دست يافت و هم به دموکراسی و برگزاری انتخابات آزاد.

اوایل سال جاری میلادی، قانون اساسی جدید تونس به تصویب رسید که در آن «برای جلوگیری از ایجاد دیکتاتورهای جدید» قدرت رئیس جمهور محدودتر از سابق شده است.

انتخابات مجلس اين کشور که ماه گذشته برگزار شد، باعث شد تا حزب اسلامگرای النهضه اکثريت خود را در پارلمان از دست بدهد و آن را به حزب سکولار ندا تحويل دهد.

اما النهضه که جريان اصلی اسلامگرا در تونس است بلافاصله به رقيب خود تبريک گفت. اين حزب همچنين اعلام کرده که برای جلوگيری از دوقطبی شدن جامعه تونس، از معرفی نامزد برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG