لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

جدایی‌طلبان اوکراین: سلاح‌های سنگین را از خط مقدم خارج می‌کنیم


جدایی طلان طرفدار روسیه در شهر دبالتسف اوکراین
جدایی طلان طرفدار روسیه در شهر دبالتسف اوکراین

يکی از رهبران جدايی‌طلبان شرق اوکراين اعلام کرده که نيروهايش، جنگ‌افزار سنگين خود را از يکشنبه سوم اسفند، از خط مقدم درگيری‌ها با ارتش اين کشور خارج می‌کنند.

تخليه منطقه جنگ‌زده شرق اوکراين از جنگ‌افزار سنگين، يکی از بندهای توافق آتش‌بس مينسک بوده که با گذشت چند روز از امضای آن، هنوز اجرايی نشده است.

يک روز پيشتر، جدايی‌طلبان طرفدار روسيه و ارتش اوکراين، ده‌ها اسير را نيز مبادله کردند.

خبرگزاری اينترفکس به نقل از ادوارد باسورين، فرمانده جدايی‌طلبان شرق اوکراين، گزارش داده که از روز يکشنبه، دو هفته زمان برای خالی کردن تجهيزات جنگی سنگين از منطقه فرصت وجود دارد.

اما يک آندری ليسنکو، يک سخنگوی ارتش اوکراين به خبرگزاری رويترز گفته که هنوز نمی‌تواند خروج سلاح‌های سنگين شورشيان از منطقه را تاييد کند.

با وجود اين، رويترز به نقل از يک شاهد عينی نوشته که حدود ۲۰ کاميون جدايی‌طلبان را ديده که از شهر دبالتسو خارج شده و به سمت دونتسک رفته‌اند. اين کاميون‌ها، سامانه‌های پدافند هوايی و توپخانه با خود حمل می‌کردند.

شورشيان مسلح، دبالتسو را در هفته گذشته تصرف کردند. تصرف اين شهر که پس از امضای قرارداد آتش‌بس مينسک انجام شد، انتقادهای زيادی را عليه جدايی‌طلبان و روسيه که به حمايت از آنها متهم است به دنبال داشت.

ارتش اوکراين شورشيان را متهم کرده است که در شامگاه شنبه نيز ۱۲ حمله خمپاره‌ای عليه نيروهای دولتی انجام داده‌اند.

پترو پروشنکو، رئيس جمهور اوکراين، پيش از اين خواستار استقرار نيروهای حافظ صلح بين‌المللی برای نظارت بر اجرای آتش‌بس شده بود اما جدايی‌طلبان و روسيه اين درخواست را رد کردند.

XS
SM
MD
LG