لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

ایرنا: خبر دیدار روحانی با ویلیام هیگ تکذیب شد


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
یک روز پس از آن که خبرگزاری‌ها در ايران به نقل از وزير امور خارجه کشور از «آمادگی» حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، برای ديدار با وزير امور خارجه بريتانيا خبر دادند، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از «يک مقام آگاه در وزارت خارجه» گزارش داد که خبر «نادرست» است.
خبرگزاری ايرنا روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهريور، گزارش داد که «خبر برخی رسانه‌ها» درباره اين ملاقات «نادرست درج شده» است.
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی که خود يکی از منتشرکنندگان اين اظهارات وزير امور خارجه بود توضیح دیگری در این باره نداده است.
روز چهارشنبه، ۱۳ شهريور، خبرگزاری‌های ايران به نقل از محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه، از آمادگی آقای روحانی برای ديدار با ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، خبر دادند.
خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، کار و دانشجويان ايران، ايرنا، ايلنا و ايسنا، به نقل از آقای ظريف نوشته بودند که وزير امور خارجه بريتانيا خواستار اين ديدار شده و «ما مشکلی با اين ديدار نداريم و آماده‌ايم تا بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک در صورت نياز اين ديدار برگزار شود. بايد ديد از اين ديدار چه حاصل خواهد شد.»
خبرگزاری فارس هم نوشته بود که وزير امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اين که آيا در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل با وزير خارجه بريتانيا ديدار خواهيد کرد يا نه، گفت: «ما با ديدار مشکلی نداريم، اما مهم اينجاست که خروجی اين ديدار چه باشد.»
اما اکنون ايرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، به نقل از مقام آگاه خود در وزارت امور خارجه نوشته است که سخنان آقای ظريف «صرفا در پاسخ به سوالی در زمينه ابراز آمادگی ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس برای ملاقات با وزير امور خارجه کشورمان در حاشيه اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد بوده است.»
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در عين حال تاکيد کرده است که سفر حسن روحانی، رئيس جمهوری، به آمريکا برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل متحد قطعی شده است.
ايران و بريتانيا از دو سال پيش تاکنون روابط سياسی با يکديگر را قطع کرده‌اند.
گرچه مناسبات ايران و بريتانيا، در سال‌های اخير با فراز و نشيب همراه بوده، اما تا آذرماه سال ۱۳۹۰ که عده‌ای به طور «سازماندهی شده»، به سفارت بريتانيا حمله کرده و عکس ملکه اين کشور را پايين کشيدند، دو طرف در پايتخت‌های يکديگر سفير داشتند.

پس از اين حمله، بريتانيا سفارت خود در تهران را بست و خواستار خروج ديپلمات‌های ايرانی از خاک اين کشور شد.
XS
SM
MD
LG