لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین: تاکید بر اجرای توافقات بیشکک


حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، خواستار «اتخاذ تمهيداتی برای عبور هرچه سريع‌تر از مرحله اجرای توافقات بيشکک» و رسيدن به «مرحله اقدامات مهم‌تر در روابط دو کشور» شد.
به گزارش پايگاه خبری رياست جمهوری ايران، اين گفت‌وگو شامگاه پنج‌شنبه، ۲۲ اسفند، و «در راستای پيگيری و اجرای توافقات به عمل آمده ميان روسای جمهوری دو کشور در اجلاس بيشکک انجام گرفت».
حسن روحانی و ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، ۲۲ مهر سال جاری، در حاشيه سيزدهمين اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در بيشکک، پايتخت قرقيزستان، برگزار شد، برای نخستين بار با يکديگر ديدار کردند.
در آن هنگام، صدای روسيه به نقل از ديمیتری پسکوف، سخنگوی رياست جمهوری روسيه، خبر داد که ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری اين کشور، و حسن روحانی قرار است درباره همکاری‌های نظامی و تکنولوژيکی ميان دو طرف گفت‌وگو کنند.
در همان زمان روزنامه روسی «کومرسانت» خبر داده بود که آقای پوتين برای تحويل سامانه‌های ضدهوايی آنتی ۲۵۰۰، ديگر همکاری‌های نظامی و ساختن يک نيروگاه هسته‌ای ديگر در ايران طرحی تهيه کرده بود که آن را در ديدار با حسن روحانی ارائه داد.
اين روزنامه نوشته بود که رئيس جمهور روسيه تصميم گرفته است تا موضع خود را درباره ارائه تسليحات استراتژيک و پيشرفته به ايران نرم‌تر کند.
روسيه و ايران در سال ۲۰۰۷ قراردادی را به امضا رساندند که بر مبنای آن، روسيه در ازای دريافت ۸۰۰ ميليون دلار، پنج سامانه دفاعی موشک اس-۳۰۰ با برد متوسط و بلند به ايران تحويل می‌داد.
روسيه علي‌رغم دريافت پول اين تجهيزات، آن قدر از تحويل آنها به ايران به بهانه‌های مختلف خودداری کرد تا اين که شورای امنيت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ۱۹۲۹ در ژوئن ۲۰۱۰ (خرداد ۱۳۸۹) در رابطه با پرونده هسته‌ای، فروش تسليحات نظامی به ايران را ممنوع کرد.

دولت روسيه اعلام کرد که در پايبندی به تحريم‌های بين‌المللی، سامانه‌های اس-۳۰۰ را به ايران تحويل نمی‌دهد.
اين مسئله باعث شد تا ايران از اين کشور به دادگاه بين‌المللی داوری در ژنو سوئيس شکايت کرده و خواستار غرامتی چهار ميليارد دلاری شود.
«مرحله مهم»
پايگاه رياست جمهوری ايران گزارش داده است که در بخش ديگری از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ايران و روسيه، آقای روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی گفته که «طرفين در مرحله مهمی برای رسيدن به مذاکرات نهايی قرار دارند».
او با اشاره به «نقش مثبت روسيه به عنوان يکی از اعضای مهم ۱+۵» ابراز اميدواری کرد که ساير اعضای مذاکره‌کننده نيز با «تعامل سازنده و عمل دقيق به تعهدات خود، به حل سريع‌تر مسئله کمک کنند».
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، رئيس جمهور روسيه نيز در اين گفت‌وگوی تلفنی از «تسريع در اجرای توافقات به عمل آمده در بيشکک» استقبال کرد و به «تشريح برخی از اقدامات انجام گرفته از سوی مسئولان روسی در همين چارچوب به‌ويژه در حوزه مسائل اقتصادی» پرداخت.
ولاديمير پوتين همچنين وعده داد که کشورش تمام تلاش خود را می‌کند تا «موضوع هسته‌ای ايران به نتيجه نهايی برسد».
رئيس جمهور روسيه در پايان از همتای ايرانی خود برای شرکت در نشست سران کشورهای حاشيه دريای خزر که سپتامبر سال جاری در آستاراخان برگزار می‌شود دعوت کرد.
XS
SM
MD
LG