لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

«گزارشگران بدون مرز» توقیف روزنامه آسمان را محکوم کرد


سازمان «گزارشگران بدون مرز» توقيف روزنامه آسمان را محکوم کرده و خواستار «باز انتشار فوری» آن شد.
اين نهاد بين‌المللی و غير دولتی مدافع آزادی بيان در بيانيه‌ای که روز اول اسفند صادر کرد توقيف روزنامه آسمان را «اقدام سانسورگرانه غير قابل پذيرش، عيان‌گر جنگ رسانه‌‌های وابسته به سپاه پاسداران با هم‌نوايی دستگاه قضايی عليه آزادی اطلاع‌رسانی» دانسته است.
در همین حال احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، گفته است که تنها نبايد به توقيف روزنامه آسمان اکتفا کرد. او همچنین کسانی را که با «مقدسات مردم بازی می‌کنند» وابسته به آمريکا معرفی کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنيم، نزدیک به سپاه پاسداران، آقای خاتمی اين مطلب را ساعاتی پس از اعلام خبر توقيف روزنامه آسمان در جمع گروهی از مردم کرمان بيان کرده است.
هاشم حسينی بوشهری، مدير حوزه‌های علميه کشور، نيز با اشاره به مطلب روزنامه آسمان که در آن حکم قصاص «غير ‌انسانی» خوانده شده است «حذف اسلام» را «هدف اين جريان ناسالم فرهنگی و سياسی» عنوان کرده است.
محمدرضا باقرزاده، رئيس مرکز مطالعات و پاسخگويی به شبهات حوزه‌های علميه، هم «توهين به مقدسات دينی» را «حاصل فضای وزارت ارشاد دولت يازدهم» دانسته و گفت: «غير انسانی خواندن حکم قصاص ناشی از عدم درک درست و کامل از اسلام و مبانی انسان‌شناختی و جهان‌شناختی آن است.»
دادسرای فرهنگ و رسانه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، اول اسفند، حکم به توقيف روزنامه تازه منتشرشده آسمان داد. گزارش‌ها حاکی است که عباس بزرگمهر٬ مديرمسئول اين روزنامه، نيز بازداشت و به زندان اوين منقل شده است.
روزنامه آسمان که تنها کمتر از يک هفته مجال انتشار پيدا کرد، در چند روز اخير با موجی از حملات اصولگرايان نزديک به حکومت ايران مواجه شده بود که خواستار توقيف آن بودند.
اين روزنامه در شماره روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن، اظهارات داوود هرميداس باوند، استاد علوم سياسی، را منتشر کرده بود که در جايی از آن از مجازات قصاص به عنوان مجازاتی «غير انسانی» نام برده شده است.
اما محافظه‌کاران و رسانه‌های آنان مانند خبرگزاری فارس، نزديک به سپاه پاسداران، گردانندگان روزنامه آسمان را به «تضعيف ارزش‌های اسلامی» و «قداست‌شکنی» متهم کردند.

با اين حال عباس بزرگمهر، مديرمسئول روزنامه آسمان، روز چهارشنبه گفته بود که اظهارات آقای باوند درباره مجازات قصاص قبل از انتشار حذف شده بود، اما به دلايل فنی اين حذف اعمال نشده است.
محمد قوچانی، سردبير اين روزنامه، نيز سخنان آقای بزرگمهر را تاييد کرده و به خبرگزاری مهر گفته است: «ما برای اين گونه احکام فقهی و ارزش‌های دينی احترام قائل هستيم و اين عبارت "حکم غيرانسانی قصاص" هم قرار نبود چاپ شود، اما متاسفانه در لحظات آخر دقت لازم صورت نگرفت و اين اشتباه رخ داد.»
XS
SM
MD
LG