لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

«مذاکره فوق‌العاده» آمریکا و روسیه برای هماهنگی جنگ در سوریه


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ) در کنار سرگی لاوروف، همتای روس خود
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ) در کنار سرگی لاوروف، همتای روس خود

ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه توافق کردند تا برای اجتناب از برخورد تصادفی نیروهای نظامی دو کشور در سوریه، گفت‌و‌گوهای فوق‌العاده برگزار کنند.

این تصمیم در پی دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه، هشتم مهر، اعلام شد.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه به نقل از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گزارش داد که این گفت‌وگو‌ها «در سریع‌ترین زمان ممکن» برگزار خواهد شد.

آقای کری افزود که ممکن است این گفت‌وگو‌ها حتی در روز پنج‌شنبه انجام شود.

تصمیم به برگزاری گفت‌وگوی فوق‌العاده میان واشینگتن و مسکو پس از آن گرفته شد که حملات نیروی هوایی روسیه علیه مواضع شورشیان مخالف بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در این کشور آغاز شد.

از آنجا که آمریکا، فرانسه و تعدادی دیگر از کشورهای جهان نیز ماه‌هاست که حملاتی هوایی علیه گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی، جبهه النصره و برخی دیگر از گروه‌های اسلامگرای تندرو در سوریه انجام می‌دهند، بیم آن می‌رفت که میان نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و روسیه برخورد تصادفی رخ دهد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز گفت که مسکو آماده است تا با ائتلاف تحت رهبری آمریکا «کانال‌های ارتباطی مستمر» باز کند.

به گفته آقای لاوروف، هدف از برقراری این راه ارتباطی مبارزه با «گروه‌های تروریستی» خواهد بود.

روسیه تاکید دارد که عملیات نیروی هوایی‌اش در سوریه، علیه گروه‌های اسلامگرای افراطی مانند حکومت اسلامی یا داعش است.

این در حالی است که آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این که این حملات علیه گروه‌های مسلح مورد حمایت غرب انجام می‌شود که هم علیه دولت بشار اسد و هم علیه داعش می‌جنگند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

گزارش‌هایی نیز منتشر شده مبنی بر این که حملات اخیر روسیه در سوریه، مناطقی را نشانه گرفته که تحت کنترل شورشیان مسلح مخالف حکومت اسلامی و دولت اسد قرار دارند.

اما وزیر امور خارجه روسیه با تکذیب مرگ غیرنظامیان بر اثر این حملات، گفت که این «شایعات بی‌اساس» هستند.

در جنگ داخلی سوریه طی چهار سال گذشته، حدود ۲۵۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG