لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

وزیر خارجه روسیه: شانس لغو تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد


سرگی لاوروف
سرگی لاوروف

يک روز پيش از سفر وزير امور خارجه ايران به روسيه، سرگی لاوروف، همتای روس او، ضمن اشاره به «حق اساسی» ایران برای غنی‌سازی از «امکان» لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای لاوروف روز پنج‌شنبه، ششم شهريور، گفت که «عليرغم دشواری‌ها در مسير مذاکرات، امکان دستيابی ايران به عنوان عضو پيمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، ان‌پی‌تی،‌ به تمام حقوقش از جمله حق غنی‌سازی اورانيوم و نيز لغو تحريم‌ها وجود دارد.»

اين سخنان وزير امور خارجه روسيه تنها يک روز پيش از سفر محمدجواد ظريف، همتای ايرانی او، به مسکو بيان شده است.

آقای ظريف صبح پنج‌شنبه تهران را به منظور شرکت در مراسم تحليف رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور جديد ترکيه، ترک کرد و قرار است از آنکارا به مسکو برود.

اظهار نظر وزیر خارجه روسیه و دفاع تمام‌قد او از حقوق اتمی ایران در حالی است که یک روز پیشتر خبرگزاری رويترز به نقل از «ديپلمات‌ها» در وين، مقر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، گزارش داده بود که ايران نتوانسته است در مهلت مقرر، نگرانی‌ها از تحقيقات اتمی خود را برطرف کند.

بر مبنای توافق جمهوری اسلامی با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، تهران تا ۲۵ اوت (سوم شهريور) فرصت داشت تا به ابهامات موجود درباره برنامه اتمی خود پاسخ دهد.

ديپلمات‌هايی که با رويترز گفت‌وگو کرده‌اند، تاکيد کرده‌اند که «تاکنون هيچ نشانه‌ای» از اين که جمهوری اسلامی به پرسش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پاسخ داده باشد، مشاهده نکرده‌اند.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمايی و نظارت بر برنامه اتمی ايران است.

با وجود اين، وزير امور خارجه روسيه گفته است که «ما تصور می‌کنيم تمام طرف‌های مذاکرات [۱+۵ با ايران]، اراده سياسی خود را برای رسيدن به توافق نهايی که مورد قبول همه باشد، نشان خواهند داد».

ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان تا سوم آذر سال جاری به خود فرصت داده‌اند تا به توافقی جامع و نهايی برای پايان دادن به پرونده اتمی جنجالی جمهوری اسلامی برسند.

تهران می‌گويد شرط توافق نهايی، ادامه برنامه اتمی و لغو تمام تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران است.

XS
SM
MD
LG