لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

رویترز: عربستان سعودی، خواستار اتحاد اعراب علیه ایران و داعش


ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی
ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی

عربستان سعودی خواستار آن است که کشورهای سنی منطقه با کنار گذاشتن اختلافات، در برابر تهديد مشترکی که از ناحيه ايران و گروه حکومت اسلامی متوجه آنهاست، متحد شوند.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند، خبرگزاری رويترز، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، از فرصت جلسات اخير با کشورهای عرب حاشيه خليج فارس، اردن، مصر و ترکيه استفاده کرده و خواستار کنار گذاشتن اختلافات اعراب به‌خصوص بر سر گروه اخوان‌المسلمين شده است.

اخوان‌المسلمين يک گروه اسلامگرای سنی در مصر است که محمد مرسی، رئيس جمهور سابق اين کشور، از اعضای ارشد آن بود، اما به دنبال تظاهرات عمومی در مصر و دخالت ارتش از مقام خود برکنار شد.

آقای مرسی از آن هنگام تاکنون زندانی است و با اتهاماتی همچون رد کردن اطلاعات امنیتی به کشورهای خارجی از جمله ایران مواجه است که او را با خطر اعدام مواجه می‌کند.

عربستان سعودی در زمان پادشاهی ملک عبدالله، امارات متحده عربی و بحرين از کشورهای عربی بودند که از برکناری آقای مرسی توسط ارتش مصر و رياست جمهوری عبدالفتاح سيسی، فرمانده سکولار ارتش مصر، به جای محمد مرسی حمايت کردند.

اين کشورها حتی سفرای خود را از قطر به خاطر حمايت اين کشور از اخوان‌المسلمين فرا خواندند.

اما رويترز گزارش داده که پادشاه جديد عربستان سعودی از روش‌های متنوع‌تری در مقايسه با پادشاه سابق استفاده می‌کند.

اين خبرگزاری به نقل از يک ديپلمات عرب می‌نویسد که ملک سلمان «تلاش می‌کند تا کشورهای سنی را متحد کند».

در اين گزارش از ايران به عنوان «بزرگ‌ترين نگرانی» عربستان سعودی نام برده شده است. قدرت گرفتن حوثی‌های شيعه‌مذهب در يمن و برکناری دولت قانونی اين کشور توسط آنها و حضور فرماندهان و نيروهای نظامی ايران در عراق، از دلايل اصلی اين نگرانی اعلام شده است.

برداشته شدن فشارها از روی جمهوری اسلامی پس از توافق احتمالی با قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ايران، يکی ديگر از مسائلی است که نگرانی عربستان سعودی را افزايش داده است.

اگرچه جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، در روزهای اخير به عربستان سعودی سفر کرد و به مقام‌های ارشد اين کشور اطمينان داد که توافق اتمی با ايران به معنی باز گذاشتن دست جمهوری اسلامی در منطقه نخواهد بود، رياض نگران است که تعهد بلندمدت واشینگتن در قبال منطقه، تمايل آمريکا به اتحاد اعراب سنی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

حکومت اسلامی يکی ديگر از نگرانی‌های اصلی پادشاهی عربستان سعودی است؛ به‌ويژه که نيروی هوايی عربستان در ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا عليه حکومت اسلامی، حضور فعالی دارد.

اما اين گروه که داعش نيز ناميده می‌شود، خاندان حاکم بر عربستان سعودی را «نامشروع» می‌داند و آنها را تهديد به نابودی کرده است.

مقام‌های سعودی نگران نفوذ حکومت اسلامی در داخل این کشور هستند.

رويترز به نقل از يک ديپلمات غربی نوشته که از نظر عربستان سعودی، ايران و حکومت اسلامی دو دشمن اصلی هستند و بقيه اختلافات و مسائل ميان اعراب بايد برای مقابله با اين دو دشمن کنار گذاشته شوند.

XS
SM
MD
LG