لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

عربستان سعودی پیشنهاد آتش‌بس پنج روزه انسان‌دوستانه در یمن داد


یک پایگاه هوایی یمن در صنعا (پایتخت) بعد از بمباران توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی
یک پایگاه هوایی یمن در صنعا (پایتخت) بعد از بمباران توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی

عربستان سعودی، به شرط توقف درگيری‌ها در تمام يمن، به شورشيان حوثی پيشنهاد آتش‌بس پنج‌روزه و انسان‌دوستانه داده است.

خبرگزاری رويترز روز پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت به نقل از عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان سعودی گزارش داده که آتش‌بس در سراسر يمن پنج روزه خواهد بود.

آقای جبير افزوده که تاريخ قطعی آتش‌بس و مقررات مربوط به آن به زودی اعلام خواهد شد.

اما وزير امور خارجه عربستان تاکيد کرده که برقراری چنين آتش‌بسی بستگی به موافقت حوثی‌ها با آن دارد.

جنگ داخلی ميان گروه‌های مختلف سياسی – نظامی در يمن و حملات عربستان سعودی و متحدانش عليه حوثی‌ها، اين کشور را در آستانه فاجعه انسانی قرار داده است. يمن هم‌اکنون با کمبود مواد غذايی، دارويی و سوخت روبروست.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، هم با استقبال از پيشنهاد آتش‌بس ارائه شده توسط عربستان سعودی، گفته که نه رياض و نه واشینگتن درباره ارسال نيروی زمينی به يمن گفت‌وگو نکرده‌اند.

آقای کری هم تاکيد کرده که برقراری اين آتش‌بس به حوثی‌ها و اجرای تعهدات آنها بستگی دارد.

پيشنهاد آتش‌بس انسان‌دوستانه و پنج روزه در يمن توسط عربستان سعودی، پس از آن ارائه شد که شورشيان شيعه‌مذهب حوثی، آخرين محلات مرکزی شهر عدن به عنوان واپسين پايگاه عبدربه منصور هادی، ریيس جمهوری برکنار شده اين کشور را تصرف کردند.

شبه‌نظاميان حوثی همچنين در روزهای اخير و در چند نوبت، شهر مرزی نجران در عربستان سعودی را با خمپاره هدف قرار دادند. اين حملات به کشته شدن چند عربستانی منجر شد.

در واکنش به اين حملات، سخنگوی نيروهای نظامی عربستان سعودی گفت که اين کشور تمام گزينه‌ها از جمله دخالت زمينی در يمن را برای متوقف کردن حملات عليه شهرهايش در نظر خواهد داشت.

ساعاتی پيش از ارائه پيشنهاد آتش‌بس در يمن توسط عربستان سعودی، هلال احمر جمهوری اسلامی اعلام کرد که در هفته آينده، یک کشتی حامل ۲۵۰۰ تن کمک انسان‌دوستانه به يمن می‌فرستد.

ریيس هلال احمر ايران گفت که کشتی حامل اين محموله از طريق آب‌های خليج فارس و دريای عمان به يمن اعزام خواهد شد و زمان رسيدن آن به مقصد نيز در شرايط عادی حدود ۱۰ روز خواهد بود.

جمهوری اسلامی اگرچه ارائه تسليحات به حوثی‌ها را تکذيب می‌کند اما بر حمايت از اين گروه شيعه‌مذهب تاکيد دارد.

XS
SM
MD
LG