لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

بازداشت ۴۳۱ نفر در عربستان سعودی به اتهام عضویت در داعش


نیروهای ویژه عربستان سعودی
نیروهای ویژه عربستان سعودی

عربستان سعودی ۴۳۱ نفر را به اتهام عضويت در گروه حکومت اسلامی (داعش) بازداشت کرده است. عمليات گسترده نيروهای امنيتی عربستان سعودی پس از سلسله حملاتی صورت می‌گيرد که توسط گروه حکومت اسلامی عليه پليس و شيعيان اين کشور انجام شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت کشور عربستان سعودی، شنبه ۲۷ تير اعلام کرد که اکثر بازداشت شدگان شهروندان همين کشور هستند اما در ميان آنها تعدادی خارجی نيز وجود دارد.

اين اطلاعيه از خنثی شدن چند بمب‌گذاری انتحاری عليه مساجد، مراکز ديپلماتيک و نيروهای امنيتی عربستان سعودی خبر داده است.

وزارت کشور همچنين تعدادی از افراد بازداشتی را از عاملان حملات انتحاری اخير عليه مساجد متعلق به شيعيان در منطقه قطيف عنوان کرده است.

عربستان سعودی که عضوی از ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا عليه گروه حکومت اسلامی است، در ماه‌های اخير چند بار هدف حملات اين گروه قرار گرفته است.

گروه حکومت اسلامی يا داعش در ارديبهشت امسال، فايلی صوتی از ابوبکر بغدادی، رهبر خود منتشر کرد که در آن گفته شده بود حاکمان عربستان سعودی «مشروعيت خود را از دست داده‌اند» و «پايان آنها نزديک است».

در اين فايل صوتی، خليفه گروه حکومت اسلامی، حاکمان عربستان سعودی را «دشمن» توصيف کرده و با بيان اينکه «پايان آنها نزديک است»، گفته بود که حاکمان کشورهای منطقه خليج فارس از رشد تعداد پيروان او ميان اعراب سنی احساس تهديد کرده‌اند.

صدای منتسب به ابوبکر بغدادی افزوده بود: «آنها {حاکمان عربستان سعودی} مشروعيت ادعايی خود را از دست داده‌اند. هنگامی که آنها احساس کردند که اربابان‌شان، صليبيون و يهوديان، رافضی‌ها را جايگزين آنها کرده‌اند، جنگ ادعايی خود عليه رافضی‌ها در يمن را به راه انداختند.»

«رافضی» اصطلاحی است که برخی از مسلمانان تندرو، به شيعيان می‌گويند و منظور از آن اطلاق شيعيان به عنوان گروهی است که از دين اسلام خارج شده‌اند.

XS
SM
MD
LG