لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

آغاز بارگیری دومین کشتی ایرانی برای «ارسال کمک» به یمن


کشتی آرزو
کشتی آرزو

ايران روز يکشنبه سوم خرداد، از آغاز بارگيری دومين کشتی خبر داد که می‌گويد «حامل کمک‌های انسان‌دوستانه» برای يمن است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ايرنا) به نقل از عبدالحسين مقتدايی، استاندار خوزستان، گزارش داد که اين کشتی قرار است «هشت هزار تن برنج و هزار تن شکر» را در بندر «امام خمينی» و «يک محموله آرد» را در بندر «شهيد رجايی» بارگيری کند و سپس راهی يمن شود.

واحد مرکزی خبر هم گزارش داد که اين کشتی «آرزو» نام دارد.

استاندار خوزستان هدف از اعزام دومين کشتی ايرانی به يمن را «نگاه انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی و تمام مردم ايران و به ويژه مردم خوزستان به مردم يمن» توصيف کرده است.

آغاز فرايند اعزام دومين کشتی ايران به سمت يمن، اندکی پس از آن صورت می‌گيرد که کشتی نخست ايرانی، تمام محموله خود را به صليب سرخ جهانی در کشور جيبوتی تحويل داد.

جمهوری اسلامی ابتدا اعلام کرده بود که اين کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه قرار است برای کمک به جنگ‌زدگان يمنی به بندر حديده اين کشور برود، اجازه بازرسی از آن را نمی‌دهد و در صورت حمله به آن، منطقه را به آتش می‌کشد.

اما پس از آنکه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که اجازه حرکت مستقل کشتی موسوم به «نجات» به يمن را نمی‌دهد و آمريکا هم تاکيد کرد که محموله کشتی ايرانی بايد توسط سازمان ملل متحد توزيع شود، در نهايت در جيبوتی پهلو گرفت و محموله خود را نيز به صليب سرخ جهانی تحويل داد.

خبرگزاری تسنيم به نقل از مجتبی احمدی، سرپرست و سخنگوی کشتی «نجات» گزارش داده که محموله اين کشتی حدود روز ۱۵ خرداد توسط سازمان ملل متحد و در بندر حديده يمن به صليب سرخ اين کشور تحويل داده می‌شود.

يمن در ماه‌های اخير، درگير جنگ داخلی گسترده‌ای بين شورشيان شيعه‌مذهب حوثی، نيروهای وفادار به رئيس جمهور اين کشور و القاعده بوده است.

پس از آنکه حوثی‌ها دولت يمن را سرنگون کردند، عربستان سعودی، با تشکيل ائتلافی به اين گروه مورد حمايت تهران اعلام جنگ کرد و حملاتی هوایی را در آن کشور آغاز کرده است.

هدف از اين عمليات، باز گرداندن رياست جمهوری به عبد ربه منصور هادی، رئيس جمهور برکنار شده يمن اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG