لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

لاوروف: ایران با پیش‌نویس آمریکا موافقت کرده بود


سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است اعضای ۱+۵ در آخرین دور گفت‌وگوهای خود با ایران در ژنو سوئیس، درباره «هیچ سند مشترکی» بحث نکرده‌اند.
به گزارش اینترفکس، آقای لاوروف، پنج‌شنبه ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) در یک کنفرانس مطبوعاتی در قاهره، پایتخت مصر گفته که در آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، «پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا» در ‌‌نهایت توانست موافقت ایران را جلب کند.
وزیر امور خارجه روسیه گفته است «ما مشتاقانه از این پیش‌نویس حمایت کردیم» اما با اشاره به اختلافات درونی میان اعضای ۱+۵، افزود که اگر این پیش‌نویس توسط «همه» اعضای این گروه پشتیبانی می‌شد، «هم‌اکنون نهایی شده بود.»
آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که همراه با آلمان، سالهاست مشغول گفت‌وگو با ایران بر سر ابعاد مختلف برنامه اتمی جنجال برانگیز آن هستند.
آخرین دور این گفت‌وگو‌ها طی سه روز هفتم، هشتم و نهم نوامبر (۱۶، ۱۷ و ۱۸ آبان) در ژنو سوئیس برگزار شد و اگرچه بر اساس گزارش‌ها فضای آن «بسیار مثبت» بود اما در ‌‌نهایت توافقی به دست نیامد.

گزارش‌ها از مخالفت فرانسه با پیش‌نویس توافق‌نامه خبر می‌دهند هرچند وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ و ایران اکثرا ابراز امیدواری کرده‌اند که در دور بعدی گفت‌وگو‌ها که قرار است ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) برگزار شود، بتوانند به راه‌حلی برای پایان دادن تدریجی به بحران هسته‌ای ایران دست پیدا کنند.
وزیر امور خارجه روسیه که اصلی ترین هم‌پیمان ایران در برنامه اتمی آن است، گفت قدرت‌های جهانی و ایران در «مراحل اولیه طراحی توافق‌نامه» پیشنهادی آمریکا قرار داشتند که «ناگهان اصلاحاتی اعمال شد.»
آقای لاوروف اشاره‌ای به محتوای این اصلاحات نکرده اما گفته که «ما این اصلاحات را ندیدیم. آن‌ها یک تغییر کامل بودند که در آخرین دقایق که ما در حال ترک ژنو بودیم» صورت گرفتند.
او افزوده که هیئت روسیه «در نگاه اول، مشکلات قابل توجهی در اصلاحات پیشنهادی مشاهده نکرد» اما گفت که «طبیعتاً زبان این ایده‌ها باید برای تمام طرفین از جمله ایران قابل قبول باشد.»
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است: «پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا و اصلاحات اعمال شده روی آن، بر روی میز باقی هستند و ما درباره تمام آن‌ها در نشست ۲۰ نوامبر بحث خواهیم کرد.»
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، چهارشنبه ۲۳ آبان به کنگره آن کشور هشدار داد تا با تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران٬ «فرصت تاریخی» برای رسیدن به توافقی هسته‌ای با ایران را از بین نبرند.
دولت ایالات متحده آمریکا در حال رایزنی با کنگره این کشور برای به تعویق انداختن تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است تا مانع شکست احتمالی مذاکرات شود.
با این حال، دولت آمریکا در واکنش به انتقاد برخی متحدان خود به خصوص اسرائیل از توافق هسته‌ای با ایران، می‌گوید که واشینگتن در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی «کور» و «ابله» نیست.
وزیر امور خارجه فرانسه هم گفته است که اگرچه «توافق با ایرانی‌ها دور نیست» ولی «ما هنوز در این مرحله قرار نداریم».
لوران فابیوس افزود که ایران باید ساخت راکتور آب سنگین اراک را به حال تعلیق در آورد و غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد را متوقف کند تا شاهد کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه خود باشد، تحریمهایی که اقتصاد این کشور را زمین‌گیر کرده است.
XS
SM
MD
LG