لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در سوریه کشته شد


رسانه‌های ايران از کشته شدن يک «فرمانده سپاه ثارالله» در سوريه خبر داده‌اند. مراسم تشييع جنازه محمد جمالی پاقلعه، که خبرگزاری مهر او را يکی از نيروهای «سپاه قدس» در منطقه جنوب شرق ايران معرفی کرده، سه‌شنبه ۱۴ آبان در شهر کرمان برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، آقای جمالی «به صورت داوطلبانه» و برای «دفاع از حرم حضرت زينب» به سوريه «اعزام شده بود.»
مهر افزوده که اين فرمانده سپاه «در چند روز گذشته» در سوريه کشته شد و سوابق او را «در قالب فرمانده گردان‌ها و فرمانده محورهای لشکر خط شکن ثارالله، حضور در قرارگاه قدس سپاه در جنوب شرق بعد از جنگ و فعاليت در ستاد مبارزه با قاچاق کالا در استانداری کرمان» ذکر کرده است.
در مراسم تشييع جنازه محمد جمالی پاقلعه، حسين سلامی، فرمانده نيروی زمينی سپاه نيز حضور داشته و آقای پاقلعه را «سند وفاداری به ائمه اطهار» توصيف کرده است.
به گزارش مهر، آقای سلامی افزوده که «ملت‌های مسلمان امروز بيدار و هوشيار بوده و دوران مداخلات نظامی دشمنان در کشورهای اسلامی به پايان رسيده است.»
اعلام خبر کشته شدن اين فرمانده ارشد سپاه پاسداران در سوريه، همزمان با انتشار اظهارات يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، صورت گرفته که از «حضور صدها گردان ايرانی» در سوريه خبر داده بود.
خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، به نقل از جواد کريمی قدوسی، نماينده مشهد، گزارش داده بود که «هر چند خبر پيروزی‌های ارتش سوريه را از زبان يک فرمانده سوری می‌شنويد، اما پشت پرده آن نيروهای ايرانی قرار دارند.»
اما ساعاتی بعد از انتشار اين خبر، رمضان شريف، مسئول روابط عمومی سپاه، سخنان آقای کريمی قدوسی را «به شدت تکذيب» کرد.
آقای شريف در بيانيه‌ای گفت «ايران هيچگونه گردان سازمانی در سوريه نداشته» اما تاييد کرد که نيروهای ايرانی «تنها برای انتقال تجارب دفاعی خود به مدافعان اين کشور حضور مستشاری دارند.»
مسئول روابط عمومی سپاه، بدون نام بردن از جواد کريمی قدوسی، از «صاحبان تريبون» خواست تا «در بيان اظهاراتی که ممکن است مورد سوءاستفاده دشمنان ملت و بدخواهان ايران اسلامی قرار گيرد، دقت بيشتری» داشته باشند.
پس از انتشار بيانيه رمضان شريف، جواد کريمی قدوسی، نماينده مشهد در مجلس که سخنان جنجالی به نقل از او منتشر شده بود، به خبرگزاری فارس گفت که اظهاراتش «تحريف» شده و از سخنگوی سپاه بابت تکذيب سخنانش «تشکر» کرد.
وی افزود که در سخنرانی‌اش گفته بود، «صدها گردان سوری در قالب جيش‌الشعبی آماده دفاع از سوريه در مقابل تکفيری‌ها هستند».
جواد کريمی قدوسی اظهار داشت: «اظهارات آقای شريف کاملا درست است چراکه ايشان اظهارات منتسب به بنده را به درستی و با هوشياری تکذيب کرده است که از ايشان تشکر می‌کنم.»
مقام‌های سياسی و فرماندهان نظامی ايران همواره حضور نيروهای مسلح ايران در سوريه را قاطعانه تکذيب کرده‌اند. اين در حالی است که مخالفان مسلح بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، از آغاز جنگ داخلی در اين کشور، بارها مدعی حضور نيروهای نظامی ايران به خصوص نيروهای سپاه پاسداران در سوريه شدند.
در هفته‌های اخير، فيلمی از حضور نيروهای ويژه سپاه پاسداران در سوريه منتشر شده که آنها را در حال سازماندهی، مديريت و نبرد در کنار نيروهای وفادار به بشار اسد، رئيس جمهور سوريه نشان می‌دهد.
گزارش شده که اين فيلم، پس از کشته شدن فيلمبردارش به دست مخالفان مسلح بشار اسد رسيده است. تعدادی از نمايندگان مجلبس، انتشار اين فيلم را «جنگ روانی» توصيف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG