لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

گروه طالبان افغانستان مرگ ملامحمد عمر را تایید کرد


یکی از تصاویر منتشر شده توسط طالبان افغانستان از ملا عمر
یکی از تصاویر منتشر شده توسط طالبان افغانستان از ملا عمر

طالبان افغانستان، مرگ ملا عمر، رهبر اين گروه را تاييد کرده است. در اطلاعيه‌ای که اين گروه، روز پنجشنبه هشتم مرداد منتشر کرده، آمده است که «رهبری امارات اسلامی افغانستان» و خانواده ملا عمر، مرگ او را بر اثر «بيماری» تاييد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طالبان افغانستان در اطلاعيه خود اشاره‌ای به زمان مرگ ملا عمر نکرده اما گفته که حال او «در دو هفته اخير رو به وخامت گذاشته بود».

اين در حالی است دولت افغانستان که يک روز زودتر خبر درگذشت ملا عمر را تاييد کرده بود، تاريخ مرگ رهبر پيشين طالبان اين کشور را ماه آوريل سال ۲۰۱۳ (فروردين يا ارديبهشت ۱۳۹۲) عنوان کرده بود.

ملا عمر:

سايت رسمی امارات اسلامی افغانستان نيز دو هفته پيش، پيام تبريکی از ملا عمر به مناسبت عيد فطر سال جاری منتشر کرد که در آن بر ادامه جهاد در افغانستان تاکيد شده بود.

ملا محمد عمر از سال ۲۰۰۱ که ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا با حمله نظامی به افغانستان، دولت طالبان را ساقط کرد، در انظار عمومی ديده نشده بود.

حسيب صديقی، سخنگوی اداره امنيت ملی افغانستان، گفته که ملا عمر در بيمارستانی در شهر کراچی پاکستان و «تحت شرايط مرموزی» درگذشته است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه پاکستان پنج‌شنبه با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرده که نمی‌تواند مرگ رهبر پیشین طالبان را تاييد يا رد کند.

طالبان افغانستان همچنین اعلام کرده که ملا اختر منصور به عنوان جانشين ملا عمر تعيين شده است.

ملا اختر منصور در سه سال گذشته از معاونان ملا عمر بود.

تصویری از ملا اختر منصور:

طالبان همچنين اعلام کرده که گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان فعلا به تعويق افتاده است.

این گروه همچنین سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG