لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

رهبران سه حزب بازنده انتخابات پارلمانی بریتانیا استعفا دادند


از راست: نیک کلگ، نایجل فاراژ و اد میلیبند
از راست: نیک کلگ، نایجل فاراژ و اد میلیبند

رهبران سه حزب شکست‌خورده در انتخابات پارلمانی بريتانيا، از سمت‌های خود استعفا کرده‌اند. اد ميليبند، رهبر حزب کارگر، نيک کلگ، رهبر حزب ليبرال دموکرات و نايجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بريتانيا، سه رهبر مستعفی هستند.

به گزارش روز جمعه ۱۸ ارديبهشت روزنامه گاردين، اين سه رهبر، استعفای خود را به شکل جداگانه اعلام کرده‌اند.

انتخابات پارلمانی بريتانیا روز ۱۸ ارديبهشت برگزار شد و به دنبال آن، حزب حاکم محافظه‌کار توانست با به دست آوردن ۳۳۱ کرسی، اکثريت مطلق پارلمان را به دست آورد.

بدين ترتيب، ديويد کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزير کنونی، يک بار ديگر به عنوان نخست وزير بريتانيا انتخاب شد.

اد ميليبند، رهبر حزب کارگر پس از شکست سنگين اين حزب، گفت که از نتايج به دست آمده «عميقا متاسف» است و اکنون «زمان رهبری فرد ديگری» بر حزب کارگر است.

هريت هرمان، قائم‌مقام آقای ميليبند، رهبر موقت حزب کارگر خواهد بود.

رهبر سابق در عين حال افزود که «ما قبلا بازگشته‌ايم و اين حزب دوباره هم باز خواهد گشت».

رهبر سابق حزب کارگر در توییتر: «از مردمی که در کمپین ما فعالیت کردند و برای کارزاری که انجام دادند، تشکر می‌کنم. مسوولیت نتیجه تنها بر عهده من است».

حزب کارگر ۲۳۲ کرسی پارلمان بريتانيا را به دست آورده است.

نيک کلگ، رهبر حزب ليبرال دمکرات که حزبش بزرگترين بازنده انتخابات بود نيز با اعلام استعفای خود گفت: «نتايج به وضوح خردکننده‌تر از آن بود که من هرگز بتوانم تصورش را بکنم. من قطعا مسئوليت را می‌پذيرم».

آقای کلگ در دولت ائتلافی پيشين بريتانيا، معاون نخست وزير بود اما حزب لیبرال دمکرات در انتخابات پنجشنبه با از دست دادن ۵۰ کرسی، تنها توانست هشت کرسی به دست آورد.

يکی ديگر از شکست‌خوردگان اصلی انتخابات، حزب استقلال بريتانيا بود.

نايجل فاراژ، رهبر اين حزب پس از استعفا از سمت خود گفت: «به شخصه، بخشی از وجود من نااميد شده است اما بخشی از من هم هست که برای سال‌های سال خوشحال‌تر نبوده است».

آقای فاراژ نوشته که مشتاق یک تعطیلات خوب است.

حزب استقلال بريتانيا خواستار جدايی بریتانيا از اتحادیه اروپا است. اين حزب تنها توانست يک کرسی در پارلمان به دست بياورد.

اما حزب ملی اسکاتلند، توانست ۵۶ کرسی از مجموع ۵۹ کرسی اين کشور در پارلمان بريتانيا را به دست بياورد.

به دنبال پيروزی قاطع حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی بريتانيا، ديويد کامرون که موفق شد مقام نخست وزيری خود را حفظ کند، تعهد داد که نخست‌وزيرِ «تمام ملت» خواهد بود و وعده داد که «بريتانيای بزرگ را بزرگ‌تر» خواهد کرد.

نخست‌وزير بريتانيا در عين حال تاکيد کرد که جدايی بريتانيا از اتحاديه اروپا را به رفراندوم خواهد گذاشت و وعده داد که با ايجاد ميليون‌ها شغل جديد، مردم «فرصتی برای آينده‌ بهتر» خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG