لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۹

پخش دو سرود جدید ضد آمریکایی در آستانه روز ۱۳ آبان


دیوار سفارت آمریکا در تهران
دیوار سفارت آمریکا در تهران
در آستانه روز ۱۳ آبان که سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران است، از دو سرود جدید ضد آمریکایی که توسط دو خواننده قدیم و جدید پاپ خوانده شده است، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از این سرودها با نام «مرگ بر آمريکا» با صدای حامد زمانی پخش شده است که به گفته این خبرگزاری، «خواننده پاپ ارزشی» است.
این سرود از طرف دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و به مناسبت روز ۱۳ آبان که سالگرد حمله «دانشجويان مسلمان پيرو خط امام» به سفارت آمريکا در تهران است، ساخته و پخش شده است.
حامد زمانی پیشتر اين سرود را در ساختمان سفارت سابق ايالات متحده آمريکا در تهران اجرا کرده بود. وی پيش از اين و در واکنش به ترانه «نقی» که توسط شاهين نجفی خوانده شد، اعلام کرده بود که هر کس آقای نجفی را به قتل برساند از طرف او و دوستانش ده ميليون تومان جايزه خواهد گرفت.

در بخشی از متن ترانه «مرگ بر آمريکا» آمده است:
مرگ بر حقوق بی‌بشر، مرگ بر تبر، مرگ بر شراره‌های شر، مرگ بر سفارت شنود، مرگ بر کودتای دور، زنده باد زندگی او، زنده باد زندگی من تو ما، يک کلام، مرگ بر آمريکا.
گروهی به نام «دانشجويان مسلمان پيرو خط امام» در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به سفارت آمریکا در تهران حمله کرده و پرسنل آن را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند. اين حادثه به قطع روابط سياسی و ديپلماتيک ايران و آمريکا و اعمال تحريم‌های گسترده ايالات متحده عليه ايران منجر شد.
اسفنديار قره‌باغی، خواننده سرود مشهور «آمريکا آمريکا، ننگ به نيرنگ تو» نيز اعلام کرده است که «اثری تازه و ضدآمريکايی» آماده کرده که به زودی آن را ضبط و پخش خواهد کرد.
آقای قره‌باغی به خبرگزاری تسنيم گفته که «مدتی است برخی‌ها از سازش با آمريکا سخن می‌گويند، مگر ماجرای هواپيما را فراموش کرده‌اند؟ کشتن بچه‌های انرژی هسته‌ای را چطور؟ نکند افغانستان و عراق و بمب‌های هسته‌ای هيروشيما و ناکازاکی را از ياد برده‌اند؟»
او گفته است: «اين موضوع را سال‌ها پيش مقام معظم رهبری گفته و اکنون پس از گذشت سال‌های زيادی ديگران هم به اين نتيجه رسيده‌اند. حال پرسش من اين است که وقتی آمريکا قابل اعتماد نيست چرا بايد شعار "مرگ بر آمريکا" را برداريم؟»
در هفته‌های اخير، برای نخستين بار پس از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی، روسای جمهور ايران و آمريکا با يکديگر تلفنی گفت‌وگو کرده و وزرای خارجه دو کشور نيز به طور دوجانبه با هم ديدار و گفت‌وگو داشته‌اند.
انتشار خاطره‌ای از آیت‌الله روح‌الله خمينی توسط اکبر هاشمی رفسنجانی، ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، درباره موافقت بنیانگذار جمهوری اسلامی با حذف شعار «مرگ بر آمريکا» نيز با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل ايران روبرو شده است.
همزمان بيلبوردهايی در تهران و برخی ديگر از شهرهای کشور با عنوان «صداقت آمريکايی» نصب شد که هدف از آنها «تخريب روند مذاکرات ايران و آمريکا» عنوان شد. این بیلبوردها بعدا جمع‌آوری شدند.
آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز يکشنبه ۱۲ آبان، مجددا تاکيد کرد که به مذاکره با آمريکا «خوشبين» نيست اما با دفاع از مذاکره‌کنندگان ايرانی، ماموريت آنها را «سخت» خواند و هشدار داد که کسی نبايد آنها را «سازش‌کار» بنامد.
XS
SM
MD
LG