لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

رایزنی معاون اوباما با کنگره برای تعویق تحریم‌های جدید علیه ایران


جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، به منظور متقاعد ساختن اعضای کنگره آمریکا برای تعویق تشدید تحریم‌ها علیه ایران روز پنج‌شنبه، ۹ آبان، در راس هیئتی از دیگر مقامات عالی دولت در کنگره حضور یافت، اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بسیاری از اعضای کنگره این خواسته را نپذیرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بایدن که همراه با جان کری، وزیر امور خارجه، و جک لو، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، بود٬ نشستی پشت درهای بسته با رهبران جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های سنا و نیز اعضای کمیته بانکی سنا داشت تا آنها را در جریان آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اتمی ایران بگذارد.

یکی از مقامات دفتر جو بایدن در این‌ باره گفت، پیام دولت اوباما این بوده که شاید زمانی تشدید تحریم‌ها علیه ایران لازم بشود، اما اکنون زمان خیلی مناسبی نیست که کنگره در این جهت اقدام کند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان در ژنو برگزار می‌شود، در حالی که کاخ سفید از کنگره آمریکا خواسته است بررسی طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند تا نتیجه مذاکرات روشن شود.

رویترز می‌نویسد که دولت آمریکا نگران آن است که فشار کنگره برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران مذاکرات را پیچیده کند، اما با این حال صداهای مخالفی نیز از کنگره شنیده می‌‌شود، چنان‌ که بسیاری از اعضای کنگره می‌گویند که دولت آقای اوباما هنوز نتوانسته است آنها را متقاعد کند.

در همین زمینه رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، پس از نشست با مقامات دولت آمریکا گفت که او حاضر به پذیرش تاخیر بیشتر نیست.

سناتور جمهوری‌خواه مارک کرک نیز که به شدت مخالف هر گونه تعویق تحریم‌هاست، تاکید کرد که اگر کمیته بانکی رای خود را به تاخیر بیندازد، او تلاش خواهد کرد تحریم‌های بیشتری به یک لایحه دفاعی بیفزاید که در ماه نوامبر در سنا مطرح می‌شود.

اما از سویی برخی اعضای کنگره نیز گفته‌اند که آنها نگاه بازتری به خواسته دولت برای تاخیر در تشدید تحریم‌ها دارند، از جمله سناتور جمهوری‌خواه، مایک جوهانس.

آقای جوهانس اظهار کرد که او تردید دارد چنین بحثی مثمر ثمر باشد، اگرچه هر گونه تاخیری هم نباید خیلی طولانی بشود.

تیم جانسون، رئیس کمیته بانکی، نیز در این زمینه گفته است که هنوز تصمیم نگرفته که رای‌گیری این کمیته درباره تحریم‌های جدید را بار دیگر به تعویق بیندازد یا خیر.

برنامه کمیته بانکی برای بررسی لایحه تحریم‌ها از ماه سپتامبر به درخواست دولت باراک اوباما به تعویق افتاده است.

مقامات دولت آمریکا می‌گویند که مذاکرات زمینه آزمون نیت مقامات ایران را فراهم می‌آورد که آیا تمایلی به پیدا کردن یک راه‌ حل صلح‌آمیز برای مناقشه اتمی آن دارند یا خیر.
XS
SM
MD
LG