لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

اوکراین خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح شد؛ روسیه هشدار داد


جدایی‌طلبان شرق اوکراین
جدایی‌طلبان شرق اوکراین

رئيس جمهور اوکراين خواستار استقرار نيروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در اين کشور شده اما روسيه می‌گويد که چنين درخواستی با هدف نابودی قرارداد آتش‌بس مينسک مطرح شده است.

دولت اوکراين می‌گويد که شورشيان مسلح طرفدار روسيه با حمله شديد روزهای گذشته خود به شهر دبالتسف در شرق اوکراين، قرارداد آتش‌بس را نقض و نيروهای ارتش اوکراين را وادار به تخليه اين شهر استراتژيک کرده‌اند.

خبرگزاری روسی اينترفکس به نقل از فرماندهان جدايی طلبان گزارش داده که در جريان درگيری‌های هفته‌های اخير بر سر کنترل شهر دبالتسف، بيش از ۳۰۰۰ سرباز ارتش اوکراين کشته شده‌اند هرچند مقام‌های دولتی اين آمار را تاييد نکرده‌اند.

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که پترو پروشنکو، رئيس جمهور اوکراين، پنجشنبه ۳۰ بهمن و در تماس تلفنی با رهبران روسيه، فرانسه و آلمان، اشغال شهر دبالتسف را «نقض» قرارداد مينسک توصيف کرده است.

خبرگزاری اينترفکس هم به نقل از دفتر فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، گزارش داده که رهبران کشورها در اين گفت‌وگوی تلفنی، خواستار اجرای دقيق توافق مينسک شدند و از نقض آن انتقاد کردند.

بر اساس قرارداد آتش‌بسی که در مينسک، پايتخت بلاروس، ميان رهبران روسيه، آلمان، فرانسه و اوکراين به امضا رسيد و جدايی طلبان هم با آن موافقت کردند، قرار شد که هم ارتش اوکراين و هم جدايی طلبان، از روزهای شنبه و يکشنبه هفته جاری به درگيری‌ها خاتمه دهند و سلاح‌های سنگين را از خط مقدم نبرد خارج کنند.

اما عليرغم اين قرارداد، شورشيان با حمله‌ای سنگين به شهر دبالتسف موفق شدند آن را تصرف کرده و نيروهای ارتش اوکراين را مجبور به تخليه‌اش کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که پترو پروشنکو، رئيس جمهور اوکراين، خروج نيروهای ارتش از اين شهر را «برنامه‌ريزی شده و سازماندهی شده» توصيف کرده است.

آقای پروشنکو همچنين خواستار اعزام نيروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به شرق اوکراين برای نظارت بر اجرای قرارداد مينسک شده است.

اما ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته که این درخواست رئیس جمهور اوکراین، «سوءظن‌ها» درباره اینکه پترو پروشنکو «می‌خواهد قرارداد مینسک را نابود کند» افزایش می‌دهد.

هشدار ناتو و بریتانیا به روسیه

نقض قرارداد آتش‌بس مينسک توسط شورشيان طرفدار روسيه، افزايش مجدد انتقادات غرب عليه مسکو را به دنبال داشت.

ينس استولتنبرگ، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) به روسيه هشدار داده که تمام نيروهايش را از اوکراين خارج کرده، حمايتش را از جدايی طلبان خاتمه دهد و به قرارداد مينسک احترام بگذارد.»

مايکل فالون، وزير دفاع بريتانيا نيز خواستار آمادگی ناتو برای مقابله با «هرگونه تهاجم روسيه» به کشورهای حوزه بالتيک شده است.

استونی، لاتويا و ليتوانی، سه کشور حوزه بالتيک هستند که پيشتر از جمهوری‌های عضو اتحاد جماهير شوروی بودند اما اکنون در حوزه يورو و ناتو قرار دارند.

در ماه‌های اخير، هواپيماهای بمب‌افکن روسيه بارها وارد حريم هوايی اين کشورها شدند و جنگنده‌های ناتو برای رهگيری آنها پرواز کردند.

وزير دفاع بريتانيا با اشاره به اين وقايع، گفته که تهديد روسيه عليه حوزه دريای بالتيک «بسيار خطرناک و جدی» است.

آقای فالون گفته است که روز چهارشنبه، دو فروند بمب‌افکن روسيه به حريم هوايی شرقی بريتانيا نزديک شدند و جنگنده‌های تايفون واحد واکنش سريع نيروی هوايی بريتانيا برای رهگيری آنها پرواز کردند.

وزير دفاع بريتانيا افزوده است که هواپيماهای روس وارد حريم هوايی بريتانيا نشدند.

XS
SM
MD
LG