لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

سازمان ملل: بیش از نیمی از مردم سوریه آواره شده‌اند


پناهجویان سوری در مرز عراق
پناهجویان سوری در مرز عراق

سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود از جنگ داخلی سوریه اعلام کرد که تا روز جمعه، هفتم شهريور، سه ميليون از جمعيت ۱۷ ميليون نفری سوريه از کشور خود آواره شده و در کشورهای همسایه نام خود را ثبت کرده‌اند.

آن گونه که خبرگزاری رويترز به نقل از اطلاعيه کميسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده، بيش از شش و نيم ميليون نفر از جمعيت سوريه نيز در داخل اين کشور آواره شده‌اند.

اين اطلاعيه افزوده است که نيمی از اين آوارگان کودک‌اند.

همچنين اين آمار نشان می‌دهد که بيش از نيمی از مردم سوريه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ که بحران داخلی اين کشور آغاز شد، ناچار به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

سازمان ملل متحد، از بحران سوريه به عنوان «بزرگ‌ترين وضعيت اضطراری دوران حاضر» نام برده و از اين که «جهان در پاسخگويی به نيازهای آوارگان و کشورهای ميزبان‌شان شکست خورده» ابراز تاسف کرده است.

اين گزارش حاکی از آن است که لبنان با پناه دادن به يک ميليون و ۱۴۰ هزار سوری، ترکیه با پناه دادن به ۸۱۵ هزار نفر و اردن با ۶۰۸ هزار نفر، بيشترين تعداد آوارگان سوری را در خود جای داده‌اند.

عراق، مصر و ديگر کشورها نيز باقی آوارگان سوری را پذيرا شده‌اند.

رويترز در عين حال می‌گويد که صدها هزار آواره سوری ديگر نيز در اين کشورها بدون نام‌نويسی حضور دارند.

بحران سوريه در سه سال گذشته بيش از ۱۸۰ هزار کشته و تعداد نامشخصی مجروح نيز بر جای گذاشته است.

اعتراضات در سوريه به حکومت بشار اسد در ماه مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شد. تظاهراتی که ابتدا صلح‌آميز به نظر می‌رسيد با سرکوب نظامی ارتش و نيروهای مسلح وفادار به حکومت به خشونت گراييد و راه را برای فعاليت گروه‌های مسلح مخالف اعم از ميانه‌رو و اسلامگرای تندرو در اين کشور باز کرد.

بسياری از شهرها و تاسيسات سوريه در سه سال اخير و بر اثر جنگ داخلی تمام‌عيار در اين کشور نابود شده‌ و هم‌اکنون بخش‌های وسيعی از سوريه در کنترل گروه‌های بسيار خشن اسلامگرا مانند «خلافت اسلامی» است که پيش از اين به «داعش» مشهور بود.

XS
SM
MD
LG