لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

بازداشت مرد سیرالئونی به اتهام تلاش برای فروش اورانیوم به ایران


نمونه‌ای از کیک زرد اورانیوم
نمونه‌ای از کیک زرد اورانیوم
خبرگزاری رويترز روز پنج‌شنبه، ۳۱ مردادماه، گزارش داد که دادستانی ايالات متحده آمريکا يک مرد اهل سيرالئون را به تلاش برای فروش هزار تن کيک زرد اورانيوم به ايران از طريق تبادل آن با ماموران مخفی آمريکا متهم کرده‌ است.
دادخواست کيفری دادگاه فدرال فلوريدا می‌گويد که پاتريک کمپبل، ۳۳ ساله و اهل شهر فری‌تاون سيرالئون، روز چهارشنبه در فرودگاه بين‌المللی جان اف کندی نيويورک همراه با نمونه‌ای از اورانيوم سمی که کف کفش‌هايش پنهان کرده بود دستگير شده است.
او کفش‌های حاوی اورانيوم را در چمدان خود جاسازی کرده بود.
گزارش لوييز ميلر، مامور مخفی اداره بازرسی در وزارت امنیت میهن، می‌گويد که آقای کمپبل پس از مشاهده آگهی او در وب‌سايتی به نام «علی‌بابا» که ميلر در آن خود را دلالی آمريکايی به نمايندگی از ايران جا زده بود، با وی ارتباط برقرار کرده است.
آقای کمپبل می‌پذيرد که به ميامی آمريکا سفر کرده و با خريدار قلابی ملاقات کند تا او بتواند ميزان خلوص اورانيوم را برآورد کند.
متهم برای نخستين بار روز پنج‌شنبه در دادگاه نيويورک ديده شده است. او در صورت گناهکار شناخته شدن به حداکثر ۲۰ سال زندان و يک ميليون دلار غرامت به جرم نقض تحريم‌های ايالات متحده و قوانين اضطراری بين‌المللی قدرت‌های اقتصادی عليه ايران محکوم می‌شود.
آمريکا و متحدان غربی‌اش نگران ساخت تسليحات هسته‌ای توسط ايران در پوشش برنامه اتمی هستند و تهران را تحت فشار گذاشته‌اند تا برنامه غنی‌سازی اورانيوم خود را تحت کنترل در بياورد. در صورتی‌ که ايران می‌گويد پروژه‌های اتمی‌اش با اهداف کاملا صلح‌آميز دنبال می‌شود.
لوييز ميلر اظهار کرده است که آقای کمپبل به او گفته بود با يک شرکت استخراج و فروش اورانيوم، طلا و الماس کار می‌کرده و از طريق تلفن، اسکايپ و ای‌ميل در ارتباط بوده‌اند تا بتواند اورانيوم غنی‌شده ۳۰۸ را که به کيک زرد مشهور است به او بفروشد.
کيک زرد اورانيوم، پس از غنی‌سازی، می‌تواند در ساخت سوخت و تسليحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گيرد.
دادخواست کيفری می‌گويد محموله‌ای شامل هزار تن کيک زرد اورانيوم قرار بود در بندرعباس به ايران تحويل داده بشود.
پاتريک کمپبل اعتراف کرده است که نمونه‌ای از سنگ اورانيوم خالص را در چمدان خود جاسازی کرده و به آمريکا آورده بود.
این گزارش می‌گويد که آقای کمپبل با ماموران برای خروج اورانيوم‌های جاسازی شده از کف کفش خود همکاری کرده است.
يک قرارداد فروش و تحويل اورانيوم نيز در حافظه موبايل او کشف شده است.
XS
SM
MD
LG