لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

طرح ۱۱ سناتور آمریکایی برای تشدید تحریم‌ ایران در صورت شکست مذاکرات


۱۱ سناتور آمریکایی روز دوشنبه ششم بهمن با ارائه قطعنامه‌ای، از مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی و ایران حمایت و در عین حال تهدید کردند که در صورت شکست مذاکرات، تحریم‌های جدیدی بر ضد تهران وضع خواهد شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که این قطعنامه از سوی ۱۰ سناتور دموکرات و یک سناتور مستقل تهیه شده و در آن آمده که سنا آماده است تا در صورت شکست مذاکرات، تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کند.

سناتور دایان فاینشتاین، از تهیه کنندگان این قطعنامه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تصویب تحریم‌های تازه پیش از پایان زمان تعیین شده برای مذاکرات می‌تواند تلاش‌های ما برای توافق با ایران را به شدت تضعیف کند».

سناتور کريس مورفی، از دیگر طراحان نیز گفته که این قطعنامه «برای آنهايی که قطعنامه مطرح در کميته بانکی سنا را مضر می دانند، گزينه‌ای در حمايت از ديپلماسی» فراهم می‌کند.

خانم مورفی هم در حمايت از دولت باراک اوباما گفته است که تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران در جريان مذاکرات جاری هسته‌ای، تلاش‌ها برای رسيدن به توافق با تهران را «به شدت تضعيف» می‌کند.

اين در حالی است که کميته بانکی سنا در هفته جاری طرحی را به رای می‌گذارد که بر اساس آن، در صورت به دست نيامدن توافقی ميان ايران و ۱+۵ تا ۱۰ تير ۱۳۹۴، تحريم‌ها عليه تهران تشديد خواهند شد.

اين طرح توسط سناتور جمهوری‌خواه، مارک کرک و سناتور دمکرات، رابرت منندز تهيه شده است.

باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا گفته که اين طرح، مذاکرات هسته‌ای با ايران را به شکست می‌کشاند و در صورت تصويب در سنا، آن را وتو خواهد کرد.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، چين، روسيه و ايران، هم‌اکنون در حال مذاکره با تهران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند.

برخی از قدرت‌های جهانی نگران هستند که تهران از اين برنامه به عنوان پوششی برای ساخت جنگ‌افزار اتمی استفاده کند اما تهران اين ادعا را رد کرده و می‌گويد که برنامه هسته‌ايش کاربردهای علمی، تحقيقاتی و توليد سوخت دارد.

ميزان و ابعاد برنامه غنی‌سازی اورانيوم و نحوه لغو تحريم‌های اعمال شده عليه ايران، محور اصلی اختلافات است.

دولت اسرائيل، مخالف اصلی برنامه اتمی جمهوری اسلامی است.

XS
SM
MD
LG