لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

استراتژی نظامی جدید آمریکا منتشر شد


اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا (راست)، در کنار مارتین دمپسی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا
اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا (راست)، در کنار مارتین دمپسی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا

استراتژی نظامی جديد آمريکا شامگاه چهارشنبه دهم تير ماه در واشينگتن منتشر شد که کليات آن بيشتر بر دولت‌هايی مانند جمهوری اسلامی ايران، روسيه و کره شمالی تمرکز کرده که به گفته رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا، منافع اين کشور را به شيوه‌های مختلف مورد تهديد قرار می‌دهند.

استراتژی نوين نظامی آمريکا که پنتاگون آن را استراتژی ملی نظامی می‌نامد، بر لزوم برتری نظامی ايالات متحده در جهان تاکيد می‌کند.

گزارش وزارت دفاع آمريکا در اين زمينه حکايت از اين دارد که ايالات متحده، به عنوان قدرتمندترين کشور از امتيازهای مهمی در عرصه‌های تکنولوژی، انرژی، بهره‌مندی از متحدان و شريکان قابل اعتماد و ويژگی‌های جمعيتی برخوردار است و برای مقابله با تهديدهای بالقوه بايد برتری خود را در همه زمينه‌ها حفظ کند تا موازنه ظريف و حساس در گوشه و کنار گيتی از هم نپاشد.

استراتژی نوين نظامی آمريکا، دولت‌هايی مانند جمهوری اسلامی ايران، روسيه و کره شمالی را بويژه به عنوان رژيم‌هايی که ستيزه‌جويانه منافع آمريکا را مورد تهديد قرار می‌دهند، نام برده و از چين هم ياد کرده ولی در مورد اين کشور گفته است که دولت اوباما خواهان ارتقای موقعيت چين و تبديل آن به عنوان يک شريک بزرگ برای امنيت جهانی است.

در گزارش پنتاگون اضافه شده که هيچ يک از اين دولت‌ها [ايران، روسيه و کره شمالی] بدنبال درگيری مستقيم با ايالات متحده برنيامده‌اند با اينحال هر يک از آنها عامل نگرانی‌های جدی برای جامعه جهانی هستند.

هلی‌کوپترهای شینوک نیروی هوایی آمریکا در حال حمل و نقل سربازان افغان در افغانستان. عکس از صفحه فیسبوک فرماندهی مرکزی ایالات متحده

پس از انتشار گزارش مربوط به استراتژی نوين نظامی، ژنرال مارتين دمپسی رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا گفت: «موفقيت ايالات متحده، بيش از هر چيز به چگونگی پشتيبانی ابزارهای نظامی از ابزارهای قدرت ملی بستگی دارد».

ژنرال دمپسی گفت: «از هنگام انتشار آخرين گزارش استراتژی نظامی ملی آمريکا در چهار سال پيش، بی نظمی و نابسامانی در جهان افزايش يافته و برخی از برتری‌های نسبی آمريکا به فرسودگی گراييده‌اند».

او افزود: « در چنين شرايطی، استراتژی ۲۰۱۵ ميلادی، تاييد می‌کند که پيروزمندی، همواره به شيوه فزاينده‌ای به پشتيبانی ابزارهای نظامی از ساير ابزارهای قدرت ملی بستگی دارد و اينکه چگونه شبکه متحدان و شريکان آمريکا را توانا می‌سازد».

رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا در کنفرانس مطبوعاتی خود به خطرهای حکومت اسلامی هم اشاره کرد و گفت: «داعش، يک نيروی فرامنطقه‌ای است و در عراق و افغانستان منزوی نشده است. در افغانستان گروهی اعلام کرده که پيرو ايدئولوژی داعش است. اين ايدئولوژی به بوکوحرام در نيجريه هم بسط پيدا می‌کند که وابستگی به داعش را پذيرفته است».

ژنرال دمپسی افزود: «آمريکا تهديد بزرگی برای داعش يا گروه حکومت اسلامی است به اين دليل که باورهای جامعه آمريکا کاملا مخالف عقايد آنهاست، هر ذره‌ای از آزادی و تنوع و تفاوت و آزادی‌های مدنی و مذهبی، دقيقا در جهت مخالف باورهای حکومت اسلامی است».

اين عالی‌ترين مقام نظامی آمريکا تاکيد کرد که فشار بر گروه حکومت اسلامی تا سرنگونی و نابودی آنها ادامه خواهد يافت.

در گزارش مربوط به استراتژی ملی نظامی آمريکا، احتمال جنگ اين کشور با ديگر قدرت‌های بزرگ نظامی، کم ولی رو به افزايش توصيف شده، با اين حال احتمال جنگ با گروه‌های چندگانه و فاقد کشور مانند حکومت اسلامی و يا ستيزه‌جويانی که با پشتيبانی روسيه در اوکراين می‌جنگند، بيشتر شده و در حال گسترش است.

XS
SM
MD
LG