لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

آمریکا: مطمئنیم در مذاکرات هسته‌ای رخنه امنیتی صورت نگرفته است


جف راتکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
جف راتکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا با اشاره به گزارش‌های منتشرشده درباره جاسوسی احتمالی اسرائيل از مذاکرات هسته‌ای با ايران، گفته که «مطمئن است» در اين مذاکرات «رخنه امنيتی» صورت نگرفته است.

جف راتکه اظهار داشت: واشینگتن از آغاز تحقيقات رسمی درباره اين گزارش‌ها توسط سوئيس و اتريش آگاه است و با هر دو کشور «روابط کاری نزديکی» دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه ۲۱ خرداد گفت: «ما در طول مذاکرات قدم‌هايی برداشته‌ايم که اطمينان داشته باشيم جزئيات و مباحث، پشت درهای بسته باقی بمانند».

به دنبال انتشار گزارش‌هايی درباره جاسوسی سايبری اسرائيل از محل‌های مذاکرات هسته‌ای ايران با قدرت‌های جهانی، سوئيس و اتريش که دو ميزبان اين مذاکرات بوده‌اند، اعلام کردند تحقيقاتی را در اين خصوص انجام می‌دهند.

اسرائيل اين گزارش‌ها را تکذيب کرده است.

گزارش‌ها به خصوص از جاسوسی سايبری در هتل‌هايی که مذاکرات در آنها انجام شده، حکايت دارند.

يک عضو تيم مذاکره‌کننده ايران نيز پيش از اين و در واکنش به اين گزارش‌ها گفته بود که «صرف نظر» از اين اخبار، مذاکره‌کنندگان ايرانی «همواره احتمال بالا و ريسک استراق سمع و جاسوسی را در نظر داشته و محتاط بوده‌اند».

اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران که نامش اعلام نشده، به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) گفته که «اين موضوع برای ايران غيرمنتظره نيست» و افزوده است: «ما در طول مذاکرات بر آن بوده‌ايم که جزئيات محرمانه باقی بمانند و بايد بگويم که در اين زمينه موفق بوده‌ايم».

اسرائيل به شدت با ادامه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و توافق احتمالی ايران و قدرت‌های جهانی در اين خصوص مخالف است.

دولت بنيامين نتانياهو می‌گويد که اين توافق، راه را برای دستيابی جمهوری اسلامی به بمب‌های هسته‌ای هموار می‌کند.

ايران و گروه ۱+۵ روز ۱۰ تيرماه را مهلت دستيابی به توافق جامع اتمی تعيين کرده‌اند، اما از اظهارات روزهای اخير مقام‌های کشورهای درگير مذاکرات چنين بر می‌آيد که همچنان اختلافات بسياری وجود دارد.

XS
SM
MD
LG