لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۳

آمریکا: داعش ۴۰ درصد شهر کوبانی را تصرف کرده است


کوبانی در شب در نمایی از مرز ترکیه
کوبانی در شب در نمایی از مرز ترکیه

يک روز پس از آنکه ارتش آمریکا اعلام کرد چريک‌های کرد همچنان کنترل شهر کوبانی سوريه را در دست دارند، یک مقام ارشد امنیتی این کشور می‌گويد که حکومت اسلامی ۴۰ درصد اين شهر را در اختيار گرفته و ممکن است آن را کاملا تصرف کند.

تونی بلينکن، معاون مشاور ارشد امنيت ملی آمريکا، روز جمعه ۱۸ مهر گفت که جنگجويان حکومت اسلامی ۴۰ درصد شهر کوبانی را تصرف کرده‌اند و ۶۰ درصد ديگر در اختيار کردهاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بلينکن افزود: «من نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است بيفتد زيرا در غياب يک نيروی زمينی، دشوار است که تنها با اتکا به نيروی هوايی بتوان مانع تصرف شهر توسط داعش شد».

به گفته اين مقام ارشد امنيتی آمريکا، مناطق ديگری مشابه کوبانی هستند که مداخله نظامی ايالات متحده در آنها می‌تواند موثر يا غير موثر باشد: «روزانه کوبانی‌های ديگری در عراق وجود دارند، همين‌طور کوبانی‌های ديگری در سوريه».

کشورهای مختلف جهان علیرغم تاکید بر ضرورت اعزام نیروی زمینی برای درگیری مستقیم با گروه حکومت اسلامی، همچنان از این کار خودداری می‌کنند.

اين سخنان تونی بلينکن، يک روز پس از آن بيان شد که فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمريکا گفت که چريک‌های کرد همچنان کنترل کوبانی را در دست دارند و در برابر نيروهای حکومت اسلامی مقاومت می‌کنند.

کوبانی يا عين‌العرب، شهری در نقطه مرزی سوريه و ترکيه است که هفته‌هاست توسط داعش محاصره شده است.

در همين روز، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد هم هشدار داده که در صورت سقوط کوبانی، صدها غير نظامی درون اين شهر با خطر قتل عام مواجه خواهند شد.

استفان دی ميستورا، نسبت به تکرار کشتار سربرنيتسا در بوسنی و هرزگوين در سال ۱۹۹۵ ميلادی هشدار داد. در اين رويداد، هشت هزار تن توسط شبه نظاميان صرب قتل عام شدند.

XS
SM
MD
LG