لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

رادیو صدای آمریکا تعطیل می‌شود


راديوی فارسی صدای آمريکا نخستين بار روز پنجشنبه اول آذر ۱۳۵۸ خورشيدی با روزانه نيم ساعت پخش فعاليت خود را آغاز کرد.

نخستين رييس بخش فارسی در دوره جديد فعاليت مرتضی خليل يحيوی بود که با به کارگيری عده ای از گويندگان و برنامه سازان پيشين راديو تلويزيون ملی ايران مانند فريدون فرح اندوز، انوشيروان کنگرلو، حميد اوجی و منصور فراسيون شاکله اوليه راديوی فارسی صدای امريکا را تشکيل داد.

در ۲۲ نوامبر ۱۹۷۹ احمدرضا بهارلو نيز به بخش فارسی صدای آمريکا پيوست و مجريان توانايی چون رامش راسخ، بهروز عباسی و اکبر ناظمی را که جملگی از مجريان سابق راديو ايران بودند به کار دعوت کرد.

اندک اندک افراد ديگری فرصت همکاری با اين رسانه را يافتند و در افزايش کيفيت و کميت آن سهم ارزنده ای داشتند که در اين ميان می توان از کتايون بگلری و بيژن فرهودی نام برد.

راديو صدای آمريکا در اوج فعاليت خود پنج ساعت برنامه بامدادی و شامگاهی برای مخاطبين خود پخش می‌کرد و از معتبرترين راديوهای فارسی زبان بين المللی به‌شمار می‌رفت.

در عرض بيش از سه دهه فعاليت، راديو فارسی صدای آمريکا در روزهای غم و شادی، مهمان خانه‌های ايرانيان و فارسی زبانان در سراسر جهان بوده است. از سال‌های سخت جنگ ايران و عراق گرفته، تا روزهای پر التهاب انتخابات رياست جمهوری ۱۳۷۶ و ۱۳۸۸ در ايران.

علاوه بر خبرهای سياسی، راديو صدای آمريکا در سال‌هايی که هنوز وسائل ارتباط جمعی به گستردگی و تنوع امروز نبودند، پنجره‌ای برای ارتباط ايرانيان با تحولات علمی، فرهنگی و هنری بين المللی محسوب می‌شد.

با راه اندازی تلويزيون فارسی صدای آمريکا در ۱۸ اکتبر ۱۹۹۶، به تدريج بخش اعظم مخاطبان راديو به اين رسانه جديد جذب شدند و با توسعه محصولات تلويزيونی اين شبکه، پخش برنامه‌های راديويی روی موج کوتاه قطع، و راديو صدای آمريکا در قالب راديو تصويری تماشا به فعاليت خود ادامه داد.

اکنون، با گسترش و فراگيری رسانه‌های تصويری در ايران و تحولاتی که در ترکيب سنی و علايق مخاطبان بخش فارسی صدای آمريکا رخ داده است، همانگونه که پيشتر اعلام شده بود، زمان وداع با اين رسانه محبوب فرا رسيده است.

راديو تماشا در بيست و نهم ارديبهشت ماه (۱۹ ماه مه) به فعاليت خود پايان خواهد داد، اما بی شک خاطره راديو فارسی صدای آمريکا به اين زودی‌ها از ذهن مخاطبان وفادار اين رسانه محو نخواهد شد.

در عرض روزهای منتهی به قطع برنامه های راديو تماشا، تلويزيون و وبسايت صدای آمريکا، برنامه‌های متنوعی را برای مرور تاريخچه اين رسانه تدارک ديده‌اند، که به زودی زمان بخش آنها اعلام خواهد شد.

منبع: صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG