لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

«جهان می‌تواند تا پایان ۲۰۱۵ بر ابولا غلبه کند»


آنتونی بَنبری، مدير عمليات مبارزه با ابولای سازمان ملل متحد می‌گويد که جهان می‌تواند تا پايان سال جدید میلادی شيوع اين بيماری در غرب آفريقا را سرکوب کند هرچند هنوز چند ماه دشوار باقی مانده است.

خبرگزاری رويترز گزارش داده که آقای بنبری، جمعه ۱۲ دی در آکرا پايتخت غنا گفته است: «به پايان بحران نزديک نشده‌ايم. کارهای زيادی در ۹۰ روز گذشته انجام داده‌ايم که پاسخ مناسبی بودند اما هنوز راه طولانی و دشواری برای رفتن وجود دارد.»

مدير عمليات مبارزه با ابولای سازمان ملل متحد گفته که پايان ابولا در غرب آفريقا به ماه‌ها کار دشوار نياز دارد اما تاکيد کرده است که اعتقاد دارد اين اتفاق در سال ۲۰۱۵ رخ خواهد داد.

آنتونی بنبری اين سخنان را يک روز پيش از پايان مسئوليت خود در عمليات مبارزه با ابولا بيان کرد. اسماعيل شيخ احمد، از کشور موريتانی که سال‌هاست در عمليات انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد فعال است، از روز شنبه جايگزين آقای بنبری شد.

عمليات واکنش اضطراری ملل متحد عليه ابولا در سپتامبر ۲۰۱۴ توسط بان گی‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد و پس از آنکه انتقادات زيادی به واکنش ديرهنگام و ناکافی جهان به اين بيماری صورت گرفت، آغاز شد.

بيماری مرگبار ابولا آخرين دوره شيوع خود را از ابتدای سال ۲۰۱۴ ميلادی از کشور گينه در غرب آفريقا آغاز کرد. اين بيماری از آن هنگام تاکنون، ۲۰ هزار نفر را در سه کشور گينه، سيرالئون و ليبريا مبتلا کرده و هشت هزار نفر را کشته است.

ابولا چنان جهان را در سال ۲۰۱۴ تکان داد که مجله تايم، مبارزان با اين بيماری را به عنوان شخصيت سال ۲۰۱۴ خود انتخاب کرد.

ويروس مرگبار ابولا هنوز هيچ دارو و درمان تاييد شده‌ای ندارد و داروهايی که هم‌اکنون برای درمان بيماران استفاده می‌شود، در مراحل آزمايشی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG