لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

تهدید ظریف به «غنی‌سازی بدون محدودیت» در صورت «ادامه تحریم‌ها»


محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، تهديد کرده که در صورت «انتخاب مسير رويارويی» و «ادامه تحريم‌ها» توسط آمريکا و سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی «به برنامه غنی‌سازی خود بدون هيچ محدوديتی ادامه خواهد داد».

ایران بر اساس تفاهم لوزان موافقت کرده است تا برای دوره‌ای زمانی، تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش دهد و سطح غنی‌سازی اورانیوم را نیز زیر چهار درصد نگاه دارد.

آقای ظريف در مصاحبه‌ای با تلويزيون «يورونيوز» که روز جمعه ۲۸ فروردين پخش شد، از اينکه آمريکا «صحبت درباره حذف مرحله به مرحله تحريم‌ها را شروع و از عبارت لغو مرحله به مرحله تحريم‌ها استفاده کرده»، ابراز تاسف کرده است.

وزير امور خارجه ايران توضيح داده است: «اگر شما به بيانيه مشترک {لوزان} مراجعه کنيد، حتی واژه تعليق را نمی‌بينيد و کلمه مرحله‌ای را هم نخواهيد ديد. روشن است که تمام تحريم‌ها، تمام تحريم‌های اقتصادی و مالی پايان خواهد يافت. روزی که ما به توافق برسيم، به شورای امنيت خواهيم رفت و شورای امنيت قطعنامه‌ای صادر خواهد کرد که بر اساس آن تمام قطعنامه‌های قبلی فسخ و به تمام تحريم‌ها پايان داده خواهد شد».

محمدجواد ظريف تاکيد کرده که «اين کاملا واضح است، مرحله‌بندی يا تعليقی وجود نخواهد داشت. توافقی که ما اعلام کرديم کاملا روشن است».

جمهوری اسلامی ايران خواستار لغو تمام تحريم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای آن از روز اول اجرای توافق هسته‌ای است اما آمريکا می‌گويد چنين امری در دستور کار نيست.

وزير امور خارجه ايران نيز يکبار ديگر تاکيد کرده است: «ما از همان ابتدا نيز گفتيم که بايد مسير کار را انتخاب کنيم. می‌توانيم راه برخورد و مقابله را انتخاب کنيم يا راهی برای همکاری. نمی‌توانيم کمی از هر کدام را انتخاب کنيم. اگر مسير رويارويی را انتخاب کنيم، آمريکا و سازمان ملل متحد به تحريم‌ها ادامه می‌دهند و ايران نيز به برنامه غنی‌سازی خود ادامه خواهد داد، آن هم بدون هيچ محدوديتی».

قرار است دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز ۳۱ اردیبهشت در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.

اين مذاکرات قرار است ميان نمايندگان ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، با حضور هلگا اشميت، معاون مسوول امور سیاست خارجی اتحاديه اروپا، انجام شود.

ايران و گروه ۱+۵، پس از رسيدن به چارجوب توافق هسته‌ای در لوزان سوئيس، اکنون تا يازدهم تير ماه فرصت دارند بر سر جزئيات مذاکره کنند و به توافقی جامع و نهايی برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يابند.

XS
SM
MD
LG