لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

وزارت کشور از دستگیری چهار مظنون اسیدپاشی زنجیره‌ای در اصفهان خبر داد


مرتضی میرباقری رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور
مرتضی میرباقری رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور

مرتضی میرباقری رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور ایران از دستگیری ۴ مظنون اسیدپاشی در اصفهان خبر داد و گفت این موضوع از سوی وزیر کشور پیگیری شد و استاندار اصفهان «همه ابعاد مسئله» را با وزیر کشور بررسی کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، روز دوشنبه ۲۸ مهر، گزارش داد که به گفته رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت کشور، «هیچ نگرانی» از لحاظ امنیتی در استان اصفهان وجود ندارد و با موضوع اسیدپاشی «به بهترین شکل» برخورد شده‌است.

این در شرایطی است که بر اساس گزارش رسانه‌های ایران انزجار عمومی از اسیدپاشی‌ها در اصفهان به شدت گسترده شده و مقام‌های مسئول در این شهر به طور مداوم واکنش نشان می‌دهند.

از دیگر سو هنرمندان و گروه‌های مختلف اجتماعی نیز بر پیگیری ماجرای اسیدپاشی زنجیره‌ای اصفهان و معرفی عاملان آن تأکید کرده‌اند.

در همین حال شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، روز دوشنبه از نیروی انتظامی و قوه قضائیه درخواست کرد که موضوع اسیدپاشی را با قاطعیت و جدیت پی‌گیری کنند.

به گزارش ایرنا، او در حاشیه پنجمین اجلاس وزرای امور زنان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت که با توجه به اینکه مجرمان هیچگونه حجت شرعی برای این گونه اعمال ندارند، از این رو لازم است، نیروی انتظامی و قوه قضائیه در تعقیب و پیگیری موضوع، قاطعیت و جدیت به خرج داده و با فوریت به این اعمال و شایعات پیرامون آن پایان دهند.

او گفت: «باید برخورد جدی صورت گیرد تا با ایجاد رعب و وحشت در جامعه و خانواده نتوانند کشور را ناامن جلوه دهند.»

در همین حال حسن رحیمی، دادستان اصفهان نیز، در پی اسیدپاشی در اصفهان، گفت: «سرنخ‌های تازه از اسیدپاشی در استان کشف شده‌است که امیدواریم در این زمینه به نتایج مطلوب قضایی دست یابیم.»

دادستان اصفهان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: «متاسفانه اتفاقاتی درباره اسیدپاشی در استان رخ داده و وظیفه قانونی و شرعی دادسرا، تعقیب جدی مجرم، کشف جرم و ایجاد امنیت خاطر برای شهروندان است.»

او گفت: «صرف نظر از اینکه شهروند زن یا مرد بوده و چه جنسیتی داشته و چه کسی بوده‌است، نگاه دستگاه قضا به این است که حق شهروند در جامعه محفوظ باشد و امنیت را برای اعضای جامعه برقرار کنیم.»

دادستان اصفهان افزود: «دادسرا بعد از این اتفاق بصورت جدی ورود پیدا کرده و ستادی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داده‌است و خود شخصا مسئول رسیدگی به این پرونده هستم.»

رحیمی درباره آمار مصدومان اسیدپاشی گفت: «آمار همان تعدادی است که قبلا اعلام شده بود.»

پیش از این به صورت رسمی اعلام شده بود که ۴ زن اصفهانی قربانی اسیدپاشی چند موتورسوار شده‌اند، این در شرایطی است که برخی منابع خبری تعداد این زنان را ۶ تا ۱۰ زن اعلام کردند.

محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان نیز اسیدپاشی‌های اخیر در این شهر را محکوم و تصریح کرد: «حتی اگر یک زن به بدترین وضع به خیابان بیاید مجازاتش چنین چیزی نیست.

امام جمعه اصفهان درباره صحبتی که پیش از این از قول او گفته شده بود که امر به معروف و نهی از منکر باید از تذکر لسانی فراتر برود، تأکید کرد: «من نگفتم که تذکر فراتر از لسانی باشد، گفتم آنچه وظیفه یک مسلمان است تذکری ناصحانه، مشفقانه و مؤدبانه است.»

به گزارش ایرنا، گفته می‌شود چهره اسیدپاش‌های زنجیره‌ای اصفهان از سوی دوربین‌های مداربسته یک صرافی ثبت شده و در اختیار تیم پلیس است. از سوی دیگر مشخص است که مأموران به سرنخ‌هایی از یک گروه خاص رسیده‌اند و مطمئن هستند اسیدپاشی‌ها سریالی بوده و عاملان آن اتفاقی طعمه‌هایشان را شناسایی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG