لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

«قسمِ بی‌مجوز» عباس قادری در تهران


تصویر جلد آلبوم قسم از عباس قادری
تصویر جلد آلبوم قسم از عباس قادری

تارنمای موسیقی ما از انتشار و توزیع «قسم» آخرین آلبوم عباس قادری خواننده موسیقی عامه‌پسند در تهران خبر داده و آن را «عجیب» دانسته است.

به نوشته این تارنما، هنوز مشخص نیست که این آلبوم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی برای انتشار دریافت کرده است یا نه.

شهرام قادری فرزند این خواننده قدیمی که آهنگسازی ترانه‌های آخرین آلبوم پدرش را بر عهده داشته، می‌گوید پخش این آلبوم در برخی فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی باعث تعجب آن‌ها هم شده است:

«رفتیم پرس‌وجو کردیم، خودشان برداشته‌اند یک پاکتی چاپ کرده‌اند. موسیقی را هم که رایت کرده‌اند، دارند می‌زنند دیگر. ما هم که نمی‌توانیم برویم جلوی این مسئله را بگیریم.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:07 0:00
لینک مستقیم

از تولید آلبوم «قسم» اندکی بیش از یک سال می‌گذرد. بر جلد این آلبوم که در آمریکا منتشرشده، نشان شرکت «ترانه» از شرکت‌های قدیمی تولید محصولات موسیقایی خارج از ایران به چشم می‌خورد. شهرام قادری از پخش این آلبوم در ایران بدون هماهنگی‌های معمول و مرسوم گلایه می‌کند:

«همه را از جیب خرج کردیم؛ خودشان دارند می‌زنند و می‌فروشند. هیچ‌چیز هم به ما نمی‌رسد.»

چندی پیش هم خبرهایی درباره برگزاری کنسرت عباس قادری در ایران منتشرشده بود. روز یکشنبه فرزاد طالبی، مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به خبرگزاری مهر گفت «مجوزی برای این کنسرت صادر نشده است».

اما شهرام قادری فرزند این خواننده قدیمی می‌گوید که آنها در این زمینه تلاش‌هایی داشته‌اند:

«مرتب می‌رویم ارشاد و می‌آییم، با آن‌ها صحبت می‌کنیم، دنبالش هستیم،قول‌هایی به ما داده‌اند که یک کنسرت به نفع کودکان سرطانی و بی‌سرپرست بگذاریم، خودشان هم دارند همکاری می‌کنند.»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتشار و توزیع آلبوم «قسم» گفته است که دفتر موسیقی «هیچ‌گونه درخواستی مبنی بر تولید این آلبوم» دریافت نکرده و به گفته فرزاد طالبی «طبیعتاً دفتر موسیقی نیز هیچ‌گونه مجوزی برای انتشار و توزیع این آلبوم با عنوان خواننده موردنظر صادر نکرده است.»

آلبوم «قسم» با صدای عباس قادری و به آهنگسازی شهرام قادری، یازده قطعه دارد که کلام بعضی از این قطعه‌ها را ترانه‌سرایان قدیمی مانند مسعود فردمنش سروده‌اند.

شهرام قادری: مرتب می‌رویم ارشاد و می‌آییم، با آن‌ها صحبت می‌کنیم، دنبالش هستیم،قول‌هایی به ما داده‌اند که یک کنسرت به نفع کودکان سرطانی و بی‌سرپرست بگذاریم، خودشان هم دارند همکاری می‌کنند.


بااین‌حال شهرام قادری فضای کلی کار را متفاوت‌تر از کارهای پیشین پدرش می‌داند:

«به یس کار ما همان است تقریباً؛ ولی خب امروزی‌تر است دیگر، با روز باید پیش رفت. خب قدیم یک خورده ملودی‌ها قدیمی‌تر بود، سازهای زنده و آکوستیک که آن موقع استفاده می‌شد، بود. ولی من با نرم‌افزارهای جدید و کارهایی که خودم می‌دانم، ملودی‌ها را تنظیم کردم.»

در آلبوم قسم عباس قادری بازهم به سراغ ترانه‌سرایان آشنا به سبک و سیاق موسیقی مردمی رفته و از کارهای بامداد جویباری ترانه‌سرایی که نامش با ترانه‌های«بت‌پرست» و «مرو با دیگری» با صدای نعمت‌الله آغاسی پیوند خورده، مدد گرفته است. در آلبوم «قسم» از آهنگسازان ویاران قدیمی عباس قادری، ردپای سعید مهناویان را هم می‌توان بر تن آلبوم مشاهده کرد.

XS
SM
MD
LG