لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

معاون وزیر نیرو: بیش از ۷۰ درصد دشت‌های ایران روبه نابودی است


معاون امور آب وزیر نیرو می گوید، از آنجایی که ۷۸ درصد دشت های ایران رو به نابودی است، یکی از جدیدترین مصوبات شورای عالی آب کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی خواهد بود.

آنچنانکه سازمان محیط زیست ایران پیشتر گزارش داده بود، بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

خبرگزاری مهر عصر دوشنبه ۳۱ شهریورماه به نقل از رحیم میدانی معاون امور آب وزیر نیرو، با بیان اینکه یکی از جدی‌ ترین چالش‌ های آب کشور از بین رفتن منابع آب زیرزمینی است، گفت: این‌ منابع زیرزمینی سرمایه ملی ما هستند که در آستانه از بین رفتن قرار دارند و تنها راه نجات، کاهش مصرف است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه نزدیک به ۷۸ درصد دشت‌ های ایران رو به نابودی هستند، گفت: وزارت نیرو طرحی را در شورای‌ عالی آب با عنوان احیا و تعادل‌ بخشی به منابع آب زیرزمینی مطرح کرده، که یکی از مصوبه‌ های شورا پیرامون طرح این است که ۲۵ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش داده شود و پروانه‌ های بهره‌برداری نیز طبق این سیاست اصلاح شود.

آنچنان که وزارت نیرو و سازمان محیط زیست اعلام کرده اند، بخشی از نابودی این سفره‌ ها بر اثر تغییر اقلیم و خشکسالی بوده، اما دلیل عمده آن برداشت بیش از حد منابع آبی است، بطوریکه حتی اگر این خشکسالی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، این نابودی با شدت کمتری اتفاق می‌افتاد.

اکنون و به موجب مصوبه شورای عالی آب وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده متناسب با میزان آبی که در اختیار آنها قرار می‌ گیرد، برنامه‌ ریزی کلان خود را درباره اصلاح الگوها و شیوه‌ های آبیاری انجام دهد، به‌ طوریکه هم بهره‌وری در این بخش ارتقا یابد و هم به معیشت مردم آسیبی وارد نشود.

رحیم میدانی معاون امور آب وزیر نیرو با اشاره به تعهد وزارت نیرو در قانون برنامه سوم و چهارم برای احیای منابع آب زیرزمینی می گوید که بر این اساس ما نباید خبر از کاهش روزافزون سطح سفره‌های آب زیرزمینی بدهیم، بلکه به‌ موجب پیش‌ بینی قانون برنامه ما باید خبر بهبود و افزایش سطح آب داشته باشیم اما کماکان نتایج منفی است!

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه گفته بود که ۲۹۶ دریاچه مانند ارومیه در ایران است که در حال خشک شدن است.

حمید چیت‌چیان با اشاره به وجود ۶۰۹ دشت در کشور، گفت که تالاب‌های بسیاری در کشور وجود دارد که در شرایط «بحرانی» قرار دارند.

به دلیل بحران کم آبی، قرار است در ایران که بیشترین واردات آن، محصولات کشاورزی از جمله برنج، گندم و سایر غلات است، از مهرماه جاری توزیع آب برای کشاوری به نصف برسد.

کشاورزان ایران در سال گذشته حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی استفاده کردند که قرار است این رقم به ۵۰ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG