لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

بیشتر خانوار‌های ایرانی «چهارنفره‌اند»


بانک مرکزی ایران می‌گوید که میانگین تعداد افراد خانوار در سال گذشته خورشیدی (۱۳۹۲) حدود ۳ و نیم نفر بوده که این شاخص نسبت به سال ۹۱ رشد داشته به طوریکه خانوارهای چهار نفره با حدود ۳۰ درصد بیشترین تعداد از کل خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه ۱۸ آبان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، توزیع خانوارها براساس آمارهای بانک مرکزی ایران، برحسب تعداد افراد نشان می‌دهد که خانوارهای یک نفری ۶ درصد، دو نفری ۱۸درصد، سه نفری ۲۷ و نیم درصد، چهار نفری ۳۰ درصد، پنج نفری ۱۲ درصد، شش نفری ۴ درصد، هفت نفری یک و نیم درصد، هشت نفری ۴ دهم درصد، نه نفری ۳ دهم درصد، ده نفری و بیشتر ۲ دهم درصد از کل خانوارها را به خود اختصاص داده‌اند.

این در شرایطی است که حدود ۲۸ درصد از افراد خانوارها را افراد زیر ۲۱ سال تشکیل داده‌اند که این رقم در مقایسه با سال قبل کاهش داشته‌است.

در سال ۹۲ توزیع افراد شش ساله و بیشتر خانوارها برحسب میزان سواد نشان داد که بیش از ۱۱ درصد بی سواد، یک و نیم درصد قادر به خواندن و نوشتن، ۲۱ و نیم درصد دارای تحصیلات ابتدایی، ۴۳ و نیم درصد دارای تحصیلات راهنمایی و متوسطه و بیش از ۲۲ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند.

براساس نتایج این بررسی درصد افراد قادر به خواندن و نوشتن و با تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی در مقایسه با سال ۱۳۹۱ افزایش و درصد افراد بی سواد و با تحصیلات راهنمایی و متوسطه کاهش داشته‌است.

دفتر آمار و اطلاعات جمعیتیِ سازمان ثبت احوال ایران، به تازگی اعلام کرده بود که جمعیت ایران در شهریورماه امسال از مرز ۷۸ میلیون نفر گذشت.

براساس این گزارش، جمعیت ایران در پایان شهریورماه گذشته بیش از ۷۸ میلیون و ۶۸ هزار تن برآورد شده است.

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتیِ سازمان ثبت احوال ایران، به ایرنا گفته بود که «میزان جمعیت جوان ایران از ۳۵ درصد به ۳۱ و نیم درصد در سال جاری رسیده که این نشان می‌دهد جمعیت ایران به سمت سالمندی پیش می‌رود»

به گفته او، هم اکنون افراد بالای ۶۵ سال، حدود ۵ و هفت‌دهم درصد از جمعیت کل ایران را تشکیل می‌دهند.

علی اکبر محزون همچنین تک فرزندی و بی فرزندی را « تهدیدی» برای جمعیت کشور دانسته و پیش‌بینی کرد که با ادامه این روند، تا ۱۷ سال دیگر، رشد جمعیت ایران متوقف شود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال های اخیر همواره بر افزایش جمعیت ایران تأکید کرده و دولت ایران نیز برنامه‌هایی را برای افزایش زاد و ولد در ایران به اجرا گذاشته است.

برخی روحانیون شیعه نیز از نگرانی خود نسبت به کاهش جمعیت شیعیان در ایران و افزایش جمعیت اهل سنت سخن گفته‌اند.

XS
SM
MD
LG