لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

دادگاه غیرعلنی غنچه قوامی برگزار شد


محاکمه غنچه قوامی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۲ مهر به صورت غیر علنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد.

در نشست روز سه شنبه، قاضی دادگاه با تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام به غنچه قوامی، دفاعیات او را اخذ و پایان رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نخستین و آخرین جلسه دادگاه خانم قوامی بود و قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به این خانواده وعده داد که تا هفته آینده رای خود را صادر خواهد کرد.

خبرگزاری‌های ایران جزئیات بیشتری از روند دادگاه منتشر نکرده‌اند.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانم قوامی که تا پیش از نشست دادگاه نتوانسته بود با موکلش ملاقات کند، پیش از این به ایسنا گفته بود که بر اساس ماده ۳۵ آیین دادرسی کیفری که صراحتا می گوید بازداشت موقت نمی‌تواند بیش از حداقل مجازات جرم باشد، بازداشت چهار ماهه غنچه قوامی را غیرقانونی دانست.

غنچه قوامی، شهروند بریتانیایی ایرانی‌الاصل، که سی‌ام خرداد امسال برای تماشای مسابقات والیبال به ورزشگاه دوازده هزارنفری آزادی تهران رفته بود، به دلیل اعتراض به راه ندادن زنان به ورزشگاه از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد.

او چند روز بعد برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرد که دوباره بازداشت شد.

خانم قوامی که از تیرماه گذشته در بازداشت است، از دو هفته قبل دست به اعتصاب غذا زده و خواستار رعایت قانون برای خود شده بود.

آن چنان که خانواده وی اعلام کرده‌اند او در پی درخواست‌ها و برای رفع نگرانی خانواده‌اش، به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

خانواده قوامی در ابتدای هفته جاری به وب سایت کلمه گفتند که ماموران با صحنه‌سازی می‌خواستند به بهانه ملاقات، از آنها فیلم بگیرند تا اعتراف کنند که دخترشان در اعتصاب غذا نیست.

هر چند خانم قوامی به اتهام اعتراض به راه ندادن زنان به ورزشگاه بازداشت شده است ولی غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید که بازداشت وی به دلایل ورزشی و تمایل برای دیدن مسابقه والیبال مردان نبوده و جنبه امنیتی داشته است.

رییس فدراسیون جهانی والیبال در همین زمینه با بیان اینکه این فدراسیون نمی‌تواند به صورت مستقیم در مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران دخالت کند، اعلام کرد با فدراسیون والیبال ایران مذاکره خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG