لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

خامنه‌ای در دیدار با اعضای دولت: خطاهای فرهنگی، قابل جبران نیست


آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوی اسلامی، دوشنبه شب و پیش از مراسم افطار در دیدار با رییس جمهوری و اعضای هیات دولت گفت که خطاها و اشتباه های فرهنگی به راحتی قابل جبران نیست.

به گزارش رسانه های داخلی، آقای خامنه‌ای «هرگونه تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی، را موجب برهم خوردن انتظام فکری و هویت جامعه دانست. »

آیت الله خامنه‌ای برای چندمین بار در یکسال اخیر است که در باره سیاست گذاری های فرهنگی در دولت حسن روحانی نگرانی هایی را مطرح می کند.

آقای خامنه‌ای سه‌شنبه، ۱۹ آذرماه سال گذشته، در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفته بود که «مقابله با مسائل مخرب فرهنگی از وظایف نظارتی حکومت وصرفا نباید به مردم واگذار شود » به گفته او همه نهادهای جمهوری اسلامی در قبال فرهنگ عمومی ایران «مسئولیت شرعی و قانونی» دارند.

رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه شب نیز بعد از بیان نکاتی اخلاقی به مناسبت ماه رمضان و اشاره به رویدادهای جاری فلسطین و غزه، به موضوع فرهنگ و دغدغه های فرهنگی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه خطاها و اشتباهات فرهنگی به راحتی قابل جبران نیست، گفت: ضروری است در عرصه فرهنگی سیاست های نظام به درستی درک و اِعمال شود.

ممیزی کتاب، فیلم، تئاتر و دیگر محصولات فرهنگی در ایران امری شایع است که در دولت‌‌های مختلف شدت و ضعف داشته است.

با این حال فیلترینگ شبکه های اجتماعی و روند سانسور در دولت محمود احمدی‌نژاد ابعادی چنان گسترده‌ یافت که حتی بسیاری از کتاب‌ها یا محصولات فرهنگی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته بودند نیز توقیف شدند.

تعلیق ناشران و انحلال تشکل‌های صنفی مانند خانه سینما و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز از رخدادهای دیگر دوران محمود احمدی‌نژاد بود.

این در حالیست که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی هر چند که برخی اقدامات همچون بازگشایی خانه سینما انجام شد، اما در سیاست های کلی فیلترینگ و برخورد با مطبوعات منتقد یا اصلاحگرا تغییر محسوسی ایجاد نشده است و برای نمونه شبکه های اجتماعی در ایران همچنان فیلتر هستند.

سازمان های بین المللی از جمله گزارشگران بدون مرز به نقض آزادی رسانه ها در ایران، در سال گذشته به شدت اعتراض کرده اند.

در همین حال آقای خامنه ای در ماه های اخیر مدام از «ضرورت برنامه‌ریزی» نهادهای حکومتی در عرصه فرهنگ سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که «نباید انتظار داشت فرهنگ کشور، اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی به خودی خود پیش برود.»

پیش از این در روزهای آغاز به کار دولت حسن روحانی، علی جنتی از تلاش برای حذف نظام سانسور کتاب پیش از انتشار آن سخن گفته بود، اما چندی بعد گفت که «ممیزی قبل از چاپ» یک «اصل حکومتی» است و نمی‌توان آن را حذف کرد.

XS
SM
MD
LG