لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

مولاوردی: می‌خواهیم قانون اجازه همسر برای خروج را اصلاح کنیم


شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

موضوع «اجازه همسر برای خروج زن ایرانیاز کشور» پس از جلوگیری همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران از کشور بحث برانگیز شد.

در تازه ترین واکنش، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری گفته تا زمانی که قانون اصلاح نشود سعی می‌کنیم که زنان فعال در عرصه علم و ورزشکاران بتوانند به کنفرانس‌ها و میادین بین‌المللی بروند.

به تازگی نیلوفر اردلان، کاپیتان و هافبک ۳۰ ساله تیم ملی فوتسال زنان ایران، نتوانست از کشور خارج شود و این رقابت ها را به دلیل توقیف گذرنامه از سوی همسرش مهدی توتونجی از دست داد.

اکنون شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری ایران، بدون اشاره به نام خانم اردلان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که صدها ایمیل دریافت کرده‌ که در آن شهروندان به موضوع جلوگیری همسران از خروج زنان به عناوین مختلف اعتراض می‌کند.

به گفته خانم مولاوردی این موضوع به ماده ۱۸ قانون گذرنامه بر می‌گردد؛ در این ماده آمده که زنان برای خروج از کشور نیازمند اجازه همسرشان هستند.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری با بیان اینکه قطعا وضعیت بانوان نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده، گفته که زنان امروز کشور راه‌هایی را برای اینکه بتوانند از این قانون رهایی یابند، پیدا کرده‌اند.

به گفته شهیندخت مولاوردی برخی زنان از همسرانشان برای خروج از کشور وکالت می‌گیرند، اما «متاسفانه همه به این موارد واقف نیستند و آگاهی ندارند».

او با بیان اینکه معاونت زنان و خانواده «به جد به دنبال اصلاح قانون است»، گفته تا زمانی که این قانون اصلاح نشود که پیش‌بینی می‌کنم به این زودی‌ها اصلاح شود، به دنبال استثناها خواهیم رفت و قطعا برای خروج زنان موفقمان از کشور تلاش می‌کنیم.

نیلوفر اردلان، بازیکن تیم ملی فوتسال زنان ایران، به تازگی از فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در خواست کرد مشکل او را حل کنند تا بتواند در رقابت‌ها‌ی بعدی، تیم ملی را همراهی کند.

طبق قانون گذرنامه در جمهوری اسلامی، زنان شوهردار برای خروج از کشور به موافقت کتبی همسر و در موارد اضطراری به اجازه دادستان نیاز دارند. بر همین اساس، اگر همسر یک زن ایرانی از خروج زن از کشور جلوگیری کند، گذرنامه او تا رفع مانع ضبط خواهد شد.

در سال ۱۳۹۲ لایحه ای برای اصلاح قانون گذرنامه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که محدودیت زنان برای برای خروج از ایران را بیشتر می کرد. این لایحه در نهایت از دستور کار خارج شد.

XS
SM
MD
LG