لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

هراس از صدای منتظری برای چیست؟


تصویری از آیت الله منتظری در روزهای حصر خانگی
تصویری از آیت الله منتظری در روزهای حصر خانگی

اعدام دسته جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ و مخالفت آیت الله منتظری با این اعدام ها با گذشت نزدیک به سه دهه خبرساز و تازه است.

هنوز چند هفته از انتشار فایل صوتی و ۲۸ ساله‌ی سخنان انتقادی حسینعلی منتظری در مقابل «هیئت عفو» یا به تعبیر مخالفان جمهوری اسلامی «کمیته مرگ» نگذشته بود که روز شنبه ششم شهریور، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، از همراهان نزدیک آیت الله خمینی و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون اشاره مستقیم به نامه آیت الله منتظری گفت که موج انتقادها از اعدام‌ هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ برای خدشه وارد کردن به احمد خمینی فرزند روح الله خمینی و دیگر اعضای خاندان خمینی به راه افتاده است.

اما مگر آیت الله منتظری درباره احمد خمینی چه گفته است که تا این اندازه پر اهمیت و البته چالش برانگیز شده؟

او در حضور اعضای هیئت تصمیم گیرنده اعدام‌ها(نیری، اشراقی، پورمحمدی و رییسی) با اشاره به نقش احمد خمینی و وزارت اطلاعات محمد محمدی‌ری‌شهری برای «برنامه‌ریزی اعدام زندانیان سیاسی به ویژه زندانیان سازمان مجاهدین خلق»، صراحتا می‌گوید که احمد خمینی چند سال قبل از سال ۶۷ هم معتقد بوده که همه اعضای سازمان مجاهدین خلق و هوادارانشان باید اعدام شوند و کشتار تابستان ۶۷ صرفا به دلیل عملیات نظامی مجاهدین خلق(فروغ جاویدان) علیه نظام جمهوری اسلامی در بهار آن سال طراحی و اجرا نشده است. در واقع به گفته آیت الله منتظری پس از عملیات فروغ جاویدان، احمد خمینی بهانه لازم را برای درخواست صدور حکم اعدام‌ زندانیان سیاسی از پدرش روح الله خمینی، پیدا می‌کند.

اما به غیر از اکبر هاشمی‌رفسنجانی، محمد محمدی ری شهری وزیر وقت اطلاعات در دهه ۶۰ هم جمعه پنجم شهریورماه امسال درباره فایل صوتی مخالفت آیت الله منتظری با اعدام‌های دسته جمعی تابستان ۶۷ گفت: «گردانندگان سایت آیت الله منتظری باید پاسخ دهند که اگر دفتر آقای منتظری با سازمان مجاهدین خلق ارتباط ندارد چرا به تطهیر آنان و انتقام‌گیری از آیت الله خمینی و خاندان او دست می‌زنند؟»

البته هاشمی رفسنجانی و ری شهری تنها مقام های سیاسی وقت و مطلع از اعدام های سال ۶۷ نیستند که به انتشار فایل صوتی سخنان آیت الله منتظری واکنش نشان دادند.

روز شنبه ششم شهریور علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران نیز در نامه‌ای رسمی از مصطفی پورمحمدی، وزیر فعلی دادگستری، پرسید که آیا شایعات درباره اعدام‌های سال ۶۷ و نقش او(پورمحمدی) در اجرای حکم آیت‌الله خمینی صحت دارد یا نه؟

دلیل نخست همسویی دو جناح جمهوری اسلامی این است که ابعاد این جنایت غالبا پنهان مانده جمهوری اسلامی به نسل جدید بی واسطه منتقل می شود، چون فایل صوتی مخاطب بسیار بیشتری نسبت به کتاب خاطرات مرحوم منتظری دارد و مستند تر است
مجید محمدی،تحلیلگر سیاسی

در فایل صوتی منتشر شده از آیت‌الله منتظری، او با اشاره به حضور آقای پورمحمدی به عنوان نماینده وزارت اطلاعات در هیئت تصمیم گیر اعدام‌ها صراحتا می‌گوید که وزارت اطلاعات روی اعدام زندانیان سیاسی از سال‌ها پیش «نظر داشته است.»

دومین دلیل برای همسویی علیه بیت منتظری و انتشار فایل صوتی آقای منتظری این است که این فایل صوتی در تاریخ نویسی رسمی جمهوری اسلامی ایجاد خلل می‌کند و دانش آموزان و دانشجویان و نسل جوان مستند به ابعاد فاجعه پی می‌یرند و تاریخ جعلی را می شناسند
مجید محمدی،تحلیگر سیاسی

مجید محمدی تحلیل‌گر سیاسی مقیم آمریکا به رادیو فردا می گوید که به سه دلیل اصلی هر دو جناح اصلی و اغلب چهره‌های سیاسی در نظام جمهوری اسلامی که در آن روزگار در قدرت بودند، از انتشار سخنان و مواضع آیت الله منتظری هراسانند.

به تعبیر مجید محمدی «دلیل نخست همسویی دو جناح جمهوری اسلامی این است که ابعاد این جنایت غالبا پنهان مانده جمهوری اسلامی به نسل جدید بی واسطه منتقل می شود، چون فایل صوتی مخاطب بسیار بیشتری نسبت به کتاب خاطرات مرحوم منتظری دارد و مستند تر است.

دومین دلیل برای همسویی علیه بیت منتظری و انتشار فایل صوتی آقای منتظری این است که این فایل صوتی در تاریخ نویسی رسمی جمهوری اسلامی ایجاد خلل می‌کند و دانش آموزان و دانشجویان و نسل جوان مستند به ابعاد فاجعه پی می‌یرند و تاریخ جعلی را می شناسند.»

«دلیل سوم این است که در این جنایت به تعبیر آقای منتظری بزرگ، هردو جناح چپ و راست (اصلاح طلب- اصولگرا) و چهره‌های های شاخص آنان که در در آن روزگار در قدرت بودند، سهم داشتند.»

دلیل سوم این است که در این جنایت به تعبیر آقای منتظری بزرگ، هردو جناح چپ و راست (اصلاح طلب- اصولگرا) و چهره‌های های شاخص آنان که در در آن روزگار در قدرت بودند، سهم داشتند.
مجید محمدی

پیش از این نیز نزدیکان روح الله خمینی از جمله حسن و علی خمینی، نوه‌های او و محمدعلی انصاری از اعضای دفتر آیت الله خمینی ، به انتشار سخنان آیت‌الله منتظری اعتراض کرده بودند و انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری را به معنای تلاش برای «تطهیر» مجاهدین خلق و حمایت از آنان عنوان کردند.

چهره‌ها و مقام‌های سرشناس جمهوری اسلامی پیش از این به ندرت درباره اعدام دسته‌ جمعی چند هزار(دست کم ۳۸۰۰) زندانی سیاسی و عقیدتی در تابستان سال ۶۷ سخن گفته‌اند. اما بعد از انتشار فایل صوتی سخنان آیت الله منتظری به اظهار نظرهای مشابه، همسو و البته شتابزده درباره آنچه این روحانی سرشناس «جنایت بزرگ» دانسته است، پرداختند.

  • 16x9 Image

    بنیامین صدر

    بنیامین صدر از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در روزنامه‌های مختلف ایران آغاز کرد. او از سال ۱۳۹۲ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا علاوه بر تهیه و اجرای برنامه‌های رادیویی، تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی فرداگرام نیز بوده است.

XS
SM
MD
LG